Szczegółowy sposób przeprowadzania przez instytucję zarządzającą kontroli w odniesieniu do instytucji pośredniczących oraz operacji realizowanych w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 4 września 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania przez instytucję zarządzającą kontroli w odniesieniu do instytucji pośredniczących oraz operacji realizowanych w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013"

Na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób przeprowadzania przez instytucję zarządzającą, o której mowa w art. 58 ust. 1 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223 z 15.08.2006, str. 1), zwaną dalej "instytucją zarządzającą", kontroli, o których mowa w art. 23 pkt 1 oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Kontrola, o której mowa w art. 23 pkt 1 ustawy, polega na sprawdzeniu przestrzegania:
1)
procedur rozpatrywania wniosków o dofinansowanie;
2)
procedur zawierania umów o dofinansowanie lub wydawania decyzji w sprawie przyznania pomocy;
3)
procedur w zakresie monitorowania i oceny wdrażania operacji, środków i osi priorytetowych;
4)
zasad archiwizacji dokumentów związanych z wdrażaniem operacji;
5)
procedur w zakresie sprawozdawczości i przeprowadzania kontroli oraz rozliczeń finansowych, w tym poprawności kwalifikowania wydatków oraz sprawdzania rzetelności sprawozdań, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy;
6)
zgodności realizacji operacji i środków w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", zwanego dalej "programem operacyjnym", oraz tego programu operacyjnego ze Wspólną Polityką Rybacką.
§  3.
Kontrola, o której mowa w art. 24 ust. 1 ustawy:
1)
jest przeprowadzana:
a)
po złożeniu wniosku o dofinansowanie przez wnioskodawcę lub
b)
w trakcie realizacji operacji, lub
c)
po zakończeniu realizacji operacji, lub
d)
w terminie wynikającym z umowy o dofinansowanie;
2)
może być przeprowadzona w każdym miejscu bezpośrednio związanym z realizacją operacji.
§  4.
Kontrole, o których mowa w art. 23 pkt 1 oraz art. 24 ust. 1 ustawy, są przeprowadzane przez zespół kontrolujący składający się co najmniej z dwóch osób, zwanych dalej "kontrolującymi".
§  5.
Metoda doboru próby, o której mowa w art. 39 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 498/2007 z dnia 26 marca 2007 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 120 z 10.05.2007, str. 1), uwzględnia w szczególności:
1)
występowanie nieprawidłowości w realizowanych operacjach w latach ubiegłych;
2)
wartość i złożoność realizowanych operacji.
§  6.
1.
Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującymi w podmiocie kontrolowanym.
2.
Podmiot kontrolowany zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§  7.
1.
O terminie oraz zakresie planowanej kontroli zawiadamia się podmiot, u którego ma być przeprowadzona kontrola, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.
2.
Kontrola może być również przeprowadzona przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli:
1)
na wniosek podmiotu, u którego ma być przeprowadzona kontrola, lub
2)
jeżeli wymaga tego specyfika operacji, po uzyskaniu pisemnej zgody podmiotu, u którego ma być przeprowadzona kontrola.
§  8.
Jeżeli w trakcie kontroli jest konieczne zapoznanie się z informacjami niejawnymi, informacje te udostępnia się wyłącznie kontrolującym, którzy posiadają poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do takich informacji, uzyskane na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.2)) 1 .
§  9.
Kontrolujący mogą zostać wyłączeni z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  10.
1.
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Dowodami są dokumenty i inne nośniki informacji, opinie biegłych, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia oraz inne zabezpieczone przedmioty.
3.
Podmiot kontrolowany powinien przedstawić podczas kontroli, na żądanie kontrolujących, dokumenty związane z przedmiotem kontroli oraz udzielić szczegółowych wyjaśnień.
4.
W przypadku odmowy przedstawienia dokumentu lub udzielenia wyjaśnień, zgodnie z ust. 3, nie uwzględnia się zastrzeżeń, o których mowa w § 17 ust. 1, złożonych w tym zakresie przez podmiot kontrolowany.
§  11.
Sporządzone w trakcie kontroli dokumenty stanowiące dowód uchybień lub nieprawidłowości podpisuje co najmniej dwóch kontrolujących.
§  12.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu lub innych składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego, odpowiedzialnej za obiekt lub inne składniki majątkowe poddane oględzinom.
3.
Informacja dotycząca przeprowadzonych oględzin oraz ustalenia dokonane w ich trakcie są zamieszczane w informacji pokontrolnej, o której mowa w art. 26 ust. 5 ustawy, zwanej dalej "informacją pokontrolną".
§  13.
1.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości kontrolujących co do wiarygodności przedstawionych im w toku kontroli dokumentów, osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu kontrolowanego potwierdza podpisem zgodność z oryginałem odpisów i wyciągów, w tym także dotyczących zestawień i obliczeń sporządzonych na potrzeby kontroli.
2.
O odmowie dokonania czynności, o której mowa w ust. 1, kontrolujący umieszczają adnotację w informacji pokontrolnej.
§  14.
1.
Zebrane w toku kontroli dowody w razie potrzeby kontrolujący odpowiednio zabezpieczają, w szczególności przez:
1)
oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, osobie upoważnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego;
2)
przechowanie u podmiotu kontrolowanego w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu.
2.
Zabezpieczone dowody będące dokumentami, w tym opinie biegłych, pisemne wyjaśnienia i oświadczenia, są dołączane do informacji pokontrolnej. Do informacji tej dołącza się także wykaz pozostałych zabezpieczonych dowodów.
§  15.
O ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na popełnienie przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają na piśmie kierownika jednostki kontrolującej.
§  16.
1.
Kontrolujący sporządzają w formie pisemnej, podpisują i przekazują podmiotowi kontrolowanemu informację pokontrolną w dwóch egzemplarzach w terminie 21 dni od dnia zakończenia kontroli.
2.
Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub wydania opinii prawnej, termin, o którym mowa w ust. 1, wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub wydania tej opinii.
3.
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 2, podmiot kontrolowany jest informowany na piśmie.
4.
Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;
2)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3)
oznaczenie jednostki kontrolującej;
4)
imiona i nazwiska kontrolujących;
5)
opis realizacji kontrolowanych operacji;
6)
ustalenia przeprowadzonej kontroli;
7)
zalecenia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych w czasie kontroli uchybień i nieprawidłowości - w przypadku kontroli, o której mowa w art. 23 pkt 1 ustawy.
5.
Podmiot kontrolowany, w terminie wyznaczonym w informacji pokontrolnej, informuje jednostkę kontrolującą o działaniach podjętych w celu wykonania zaleceń pokontrolnych, a w przypadku niepodjęcia takich działań - o przyczynach takiego postępowania.
§  17.
1.
Podmiot kontrolowany może zgłosić zastrzeżenia do treści informacji pokontrolnej.
2.
Jeżeli podmiot kontrolowany nie zgłasza zastrzeżeń do informacji pokontrolnej, podpisuje dwa egzemplarze przesłanej informacji pokontrolnej i jeden z nich przekazuje jednostce kontrolującej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej informacji.
3.
Zastrzeżenia do treści informacji pokontrolnej wraz z dwoma niepodpisanymi egzemplarzami informacji pokontrolnej podmiot kontrolowany przekazuje jednostce kontrolującej w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
4.
W przypadku przekroczenia terminu określonego w ust. 3 jednostka kontrolująca odmawia rozpatrzenia zgłoszonych zastrzeżeń, informując o tym, w formie pisemnej, podmiot kontrolowany.
5.
Jednostka kontrolująca rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania. Kontrolujący mogą w razie potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne w celu ustalenia zasadności zastrzeżeń.
6.
W przypadku stwierdzenia zasadności zgłoszonych zastrzeżeń kontrolujący zmieniają lub uzupełniają tę część informacji pokontrolnej, której dotyczyły zastrzeżenia, i przekazują podmiotowi kontrolowanemu do podpisu zmienioną lub uzupełnioną informację pokontrolną w dwóch egzemplarzach.
7.
W przypadku nieuwzględnienia zgłoszonych zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący przekazują informację w tym zakresie, wraz z uzasadnieniem, podmiotowi kontrolowanemu i ponownie przekazują podmiotowi kontrolowanemu do podpisu informację pokontrolną w dwóch egzemplarzach.
8.
Podmiot kontrolowany w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji pokontrolnej, o której mowa w ust. 6 albo 7, przekazuje podpisany egzemplarz informacji pokontrolnej albo przygotowuje, w formie pisemnej, uzasadnienie odmowy podpisania informacji pokontrolnej i przekazuje je jednostce kontrolującej wraz z jednym egzemplarzem niepodpisanej informacji pokontrolnej.
§  18.
1.
W przypadku kontroli, o której mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, jednostka kontrolująca sporządza, w formie pisemnej, zalecenia pokontrolne, jeżeli jest to uzasadnione okolicznościami ujawnionymi w toku kontroli.
2.
Jednostka kontrolująca przekazuje podmiotowi kontrolowanemu zalecenia pokontrolne, o których mowa w ust. 1, zawierające uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych w czasie kontroli uchybień i nieprawidłowości, w terminie 14 dni od dnia otrzymania od podmiotu kontrolowanego podpisanej przez niego informacji pokontrolnej. Przepis § 16 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  19.
Informacja pokontrolna jest przechowywana wraz z dokumentacją związaną z realizacją operacji w ramach programu operacyjnego.
§  20.
1.
Podpisaną przez podmiot kontrolowany informację pokontrolną z kontroli, o której mowa w art. 23 pkt 1 ustawy, instytucja zarządzająca przekazuje do wiadomości instytucji certyfikującej, o której mowa w art. 58 ust. 1 lit. b rozporządzenia Rady (WE) 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego, oraz instytucji audytowej, o której mowa w art. 58 ust. 1 lit. c tego rozporządzenia, w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
2.
(uchylony).
§  21.
1.
Jednostka kontrolująca może przeprowadzić kontrole, o których mowa w art. 23 pkt 1 oraz art. 24 ust. 1 ustawy, w trybie doraźnym, w przypadku uzyskania informacji o niewłaściwej realizacji operacji lub programu operacyjnego.
2.
Przedmiotem kontroli w trybie doraźnym jest w szczególności weryfikacja zgodności uzyskanych informacji, o których mowa w ust. 1, ze stanem faktycznym.
3.
Do kontroli przeprowadzanych w trybie doraźnym nie stosuje się przepisu § 7.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 oraz z 2009 r. Nr 178, poz. 1375.

1 Ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych utraciła moc na podstawie art. 190 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U.99.182.1228), która weszła w życie z dniem 2 stycznia 2011 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.488 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób przeprowadzania przez instytucję zarządzającą kontroli w odniesieniu do instytucji pośredniczących oraz operacji realizowanych w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".
Data aktu: 04/09/2009
Data ogłoszenia: 23/04/2013
Data wejścia w życie: 26/09/2009