Zm.: rozporządzenie w sprawie sposobu i warunków wykorzystania ogólnej kwoty połowowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 10 grudnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i warunków wykorzystania ogólnej kwoty połowowej

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie (Dz. U. Nr 62, poz. 574, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu i warunków wykorzystania ogólnej kwoty połowowej (Dz. U. Nr 282, poz. 1653) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:

"§ 1a. Jeżeli zaistniały przesłanki, o których mowa w art. 105 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. UE L 343 z 22.12.2009, str. 1), ogólne kwoty połowowe poszczególnych gatunków organizmów morskich, przyznane Rzeczypospolitej Polskiej na dany rok kalendarzowy, przed dokonaniem ich podziału między armatorów statków rybackich pomniejsza się w sposób określony w tym rozporządzeniu.";

2)
w § 3 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) którzy dokonali odłowienia co najmniej części kwoty połowowej łososia co najmniej w jednym roku w latach 2005-2010.";

3)
w § 4:
a)
w ust. 2 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) 4,92% sumy ogólnych kwot połowowych dorsza, nie więcej niż 800 ton - na statki rybackie o długości całkowitej mniejszej niż 8 m, bez podziału na poszczególne statki rybackie;

2) nie więcej niż 95,08% sumy ogólnych kwot połowowych dorsza - do podziału na poszczególne statki rybackie o długości całkowitej wynoszącej co najmniej 8 m, w sposób określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kwota połowowa dorsza odłowiona w danym roku kalendarzowym przez armatora statku rybackiego o długości całkowitej mniejszej niż 8 m nie może wynieść więcej niż 15 ton.";

4)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Podziału ogólnej kwoty połowowej szprota określonej dla podobszarów 22-32 Morza Bałtyckiego dokonuje się na wniosek armatora, na statki rybackie armatorów:

1) którym przyznano co najmniej raz, w wydanych w latach 2005-2013 specjalnych zezwoleniach połowowych, kwotę połowową szprota oraz

2) którzy dokonali odłowienia co najmniej części kwoty połowowej szprota co najmniej w jednym roku w latach 2005-2013.

2. Podziału ogólnej kwoty połowowej szprota, o której mowa w ust. 1, dokonuje się, przyznając:

1) 20 ton - na statki rybackie o długości całkowitej mniejszej niż 12 m, bez podziału na poszczególne statki rybackie;

2) pozostałą część ogólnej kwoty połowowej szprota - na statki rybackie o długości całkowitej wynoszącej co najmniej 12 m, w sposób określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

3. Przed dokonaniem podziału, o którym mowa w ust. 2, z ogólnej kwoty połowowej szprota określonej dla Morza Bałtyckiego przeznacza się 1000 ton na statki rybackie o długości całkowitej co najmniej 12 m, których armatorzy:

1) nie spełnili warunków, o których mowa w ust. 1;

2) udokumentują, że nie prowadzili połowów szprota ze względu na rozpoczętą w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 października 2013 r. modernizację statku rybackiego, w wyniku której dokonano zmian w rejestrze statków rybackich i zmieniono licencję połowową;

3) przedłożą zaświadczenie właściwego miejscowo okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego, że modernizacja, o której mowa w pkt 2, służyła dostosowaniu statku rybackiego do połowów szprota.

4. Podziału kwoty połowowej szprota, o której mowa w ust. 3, dokonuje się do dnia 31 października 2014 r., przyznając 10% kwoty połowowej szprota, jaką otrzymałby statek rybacki w danym przedziale długości na dany rok, obliczonej w sposób określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w zależności od długości całkowitej statku rybackiego na dzień wydania licencji połowowej po dokonanej modernizacji tego statku.

5. W przypadku wyczerpania kwoty, o której mowa w ust. 3, albo złożenia przez armatora statku rybackiego wniosku o wydanie specjalnego zezwolenia połowowego na połowy szprota po dniu 31 października 2014 r. minister właściwy do spraw rybołówstwa odmawia przyznania kwoty połowowej szprota.

6. Armator statku rybackiego, któremu w specjalnym zezwoleniu połowowym wydanym na 2014 r. przyznano kwotę połowową szprota w ramach podziału, o którym mowa w ust. 4, i który dokonał odłowienia co najmniej części tej kwoty, w kolejnych latach będzie mógł uczestniczyć w podziale kwoty połowowej szprota, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

7. Długość całkowitą statku rybackiego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 albo 2, określa się zgodnie z danymi z rejestru statków rybackich na dzień 31 października 2013 r.

8. Kwota połowowa szprota odłowiona w danym roku kalendarzowym przez armatora statku rybackiego o długości całkowitej mniejszej niż 12 m nie może wynieść więcej niż tonę.";

5)
w § 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Podziału ogólnej kwoty połowowej śledzia określonej dla podobszarów 22-24 Morza Bałtyckiego, zwanego dalej "śledziem zachodnim", dokonuje się na wniosek armatora na statki rybackie, których armatorzy w 2007 r., 2008 r. lub 2009 r. posiadali w specjalnym zezwoleniu połowowym kwotę połowową śledzia zachodniego oraz dokonali odłowienia co najmniej jej części co najmniej w jednym roku z tych lat.";

6)
w § 7:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Podziału ogólnej kwoty połowowej śledzia centralnego dokonuje się na wniosek armatora na statki rybackie armatorów:

1) którym przyznano co najmniej raz, w wydanych na lata 2005-2013 specjalnych zezwoleniach połowowych, kwotę połowową śledzia centralnego oraz

2) którzy dokonali odłowienia co najmniej części kwoty połowowej śledzia centralnego co najmniej w jednym roku w latach 2005-2013.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2e w brzmieniu:

"2a. Podziału ogólnej kwoty połowowej śledzia centralnego, o której mowa w ust. 2, dokonuje się, przyznając:

1) 500 ton - na statki rybackie o długości całkowitej mniejszej niż 8 m, bez podziału na poszczególne statki rybackie;

2) pozostałą część ogólnej kwoty połowowej śledzia centralnego - na statki rybackie o długości całkowitej wynoszącej co najmniej 8 m, w sposób określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

2b. Przed dokonaniem podziału, o którym mowa w ust. 2a, z ogólnej kwoty połowowej śledzia centralnego określonej dla Morza Bałtyckiego przeznacza się 300 ton na statki rybackie o długości całkowitej co najmniej 12 m, których armatorzy:

1) nie spełnili warunków, o których mowa w ust. 2;

2) udokumentują, że nie prowadzili połowów śledzia centralnego ze względu na rozpoczętą w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 października 2013 r. modernizację statku rybackiego, w wyniku której dokonano zmian w rejestrze statków rybackich i zmieniono licencję połowową;

3) przedłożą zaświadczenie właściwego miejscowo okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego, że modernizacja, o której mowa w pkt 2, służyła dostosowaniu statku rybackiego do połowów śledzia centralnego.

2c. Podziału kwoty połowowej śledzia centralnego, o której mowa w ust. 2b, dokonuje się do dnia 31 października 2014 r., przyznając 10% kwoty połowowej śledzia centralnego, jaką otrzymałby statek rybacki w danym przedziale długości na dany rok, obliczonej w sposób określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia, stosownie do długości całkowitej statku rybackiego na dzień wydania licencji połowowej po dokonanej modernizacji tego statku.

2d. W przypadku wyczerpania kwoty połowowej, o której mowa w ust. 2b, albo złożenia przez armatora statku rybackiego wniosku o wydanie specjalnego zezwolenia połowowego na połowy śledzia centralnego po dniu 31 października 2014 r. minister właściwy do spraw rybołówstwa odmawia przyznania kwoty połowowej śledzia centralnego.

2e. Armator statku rybackiego, któremu w specjalnym zezwoleniu połowowym wydanym na 2014 r. przyznano kwotę połowową śledzia centralnego w ramach podziału, o którym mowa w ust. 2c, i który dokonał odłowienia co najmniej części tej kwoty, w kolejnych latach będzie mógł uczestniczyć w podziale kwoty połowowej śledzia centralnego, o którym mowa w ust. 2a pkt 2.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Długość całkowitą statku rybackiego, o którym mowa w ust. 2a pkt 1 albo 2, określa się zgodnie z danymi z rejestru statków rybackich na dzień 31 października 2013 r.",

d)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Kwota połowowa śledzia centralnego odłowiona w danym roku kalendarzowym przez armatora statku rybackiego o długości całkowitej mniejszej niż 8 m nie może wynieść więcej niż 20 ton.";

7)
w § 10 w ust. 1:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Minister właściwy do spraw rybołówstwa ogłasza, co najmniej raz w roku, na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra, informację o wysokości dodatkowych kwot połowowych łososia, dorsza, szprota, śledzia centralnego lub śledzia zachodniego:",

b)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) niewykorzystanych po podziałach, o których mowa w § 3-7;";

8)
w § 11 w ust. 1:
a)
w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) armatorom statków rybackich o długości całkowitej od 8 m do powyżej 30,49 m - 95,08% z dodatkowej kwoty połowowej dorsza lub część dodatkowej kwoty połowowej dorsza pozostałej po podziale, o którym mowa w lit. a, w sposób określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;",

b)
dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:

"4) szprota w częściach równych na poszczególne statki rybackie;

5) śledzia centralnego w częściach równych na poszczególne statki rybackie.";

9)
uchyla się § 12 i 13;
10)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. W przypadku niewykorzystania przez armatora statku rybackiego w okresie co najmniej dwóch kolejnych lat co najmniej 10% przyznanej mu w specjalnym zezwoleniu połowowym kwoty połowowej łososia, dorsza, szprota, śledzia zachodniego albo śledzia centralnego, kwotę połowową tych gatunków, która ma zostać przyznana temu armatorowi na kolejny rok kalendarzowy, pomniejsza się proporcjonalnie do stopnia niewykorzystania przyznanej kwoty połowowej w tych latach.";

11)
załącznik do rozporządzenia oznacza się jako załącznik nr 1 i otrzymuje on brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
12)
dodaje się załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach nr 2 i 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 10, który wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2016 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SPOSÓB PODZIAŁU OGÓLNYCH I DODATKOWYCH KWOT POŁOWOWYCH DORSZA

1. Podziału ogólnych kwot połowowych dorsza na statki rybackie o długości całkowitej od 8 m dokonuje się, uwzględniając długość całkowitą statku rybackiego w danym przedziale długości całkowitej statku rybackiego oraz współczynniki podziału określone w poniższej tabeli:
Kategoria długości statku rybackiego Długość całkowita statku rybackiego (m) Współczynnik podziału (wsp)
a 8,00-9,99 0,2
b 10,00-11,99 0,4
c 12,00-14,99 0,7
d 15,00-18,49 0,8
e 18,50-20,49 0,9
f 20,50-25,49 1,0
g 25,50-30,49 0,7
h powyżej 30,49 0,3

2. Kwotę połowową dorsza przypadającą na dany statek rybacki oblicza się zgodnie z poniższym wzorem:

gdzie:

K1 - oznacza kwotę połowową dorsza przypadającą na dany statek rybacki w danej kategorii długości,

KP1 - oznacza kwotę połowową dorsza, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia,

KP2 - oznacza dodatkową kwotę połowową dorsza, o której mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia,

LSa, LSb, LSc, Lsd, LSe, LSf, LSg, LSh - oznaczają odpowiednio liczbę statków rybackich o określonej długości całkowitej, wpisanych do rejestru statków rybackich, ujętych w tabeli określonej w ust. 1 w kategorii a, b, c, d, e, f, g lub h,

wspa, wspb, wspc, wspd, wspe, wspf, wspg, wsph - oznaczają odpowiednio współczynniki podziału dla statków rybackich, ujętych w tabeli określonej w ust. 1 w kategorii a, b, c, d, e, f, g lub h,

wsp[a] ... [h] oznacza odpowiedni współczynnik podziału dorsza przypadający na dany statek rybacki w danej kategorii długości statku rybackiego, ujętej w tabeli określonej w ust. 1.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SPOSÓB PODZIAŁU OGÓLNYCH KWOT POŁOWOWYCH SZPROTA

1. Podziału ogólnej kwoty połowowej szprota na statki rybackie o długości całkowitej od 12 m dokonuje się, uwzględniając długość całkowitą statku rybackiego w danym przedziale długości całkowitej statku rybackiego oraz współczynniki podziału określone w poniższej tabeli:
Kategoria długości statku rybackiego Długość całkowita statku rybackiego (m) Współczynnik podziału (wsp)
a 12,00-14,99 0,050
b 15,00-18,49 0,100
c 18,50-20,49 0,250
d 20,50-25,49 0,500
e 25,50-30,49 0,875
f powyżej 30,49 1,000

2. Kwotę połowową szprota przypadającą na dany statek rybacki oblicza się zgodnie z poniższym wzorem:

gdzie

K1 - oznacza kwotę połowową szprota przypadającą na dany statek rybacki w danej kategorii długości,

KPSz - oznacza kwotę połowową szprota, o której mowa w § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia,

LSa, LSb, LSc, Lsd, LSe, LSf - oznaczają odpowiednio liczbę statków rybackich o określonej długości całkowitej, wpisanych do rejestru statków rybackich, ujętych w tabeli określonej w ust. 1 w kategorii a, b, c, d, e lub f,

wspa, wspb, wspc, wspd, wspe, wspf - oznaczają odpowiednio współczynniki podziału dla statków rybackich, ujętych w tabeli określonej w ust. 1 w kategorii a, b, c, d, e lub f,

wsp[a] ... [f] - oznacza odpowiedni współczynnik podziału szprota przypadający na dany statek rybacki w danej kategorii długości statku rybackiego, ujętej w tabeli określonej w ust. 1.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SPOSÓB PODZIAŁU OGÓLNYCH KWOT POŁOWOWYCH ŚLEDZIA CENTRALNEGO

1. Podziału ogólnej kwoty połowowej śledzia centralnego na poszczególne statki rybackie dokonuje się, uwzględniając długość całkowitą statku rybackiego w danym przedziale długości całkowitej statku rybackiego oraz współczynniki podziału określone w poniższej tabeli:
Kategoria długości statku rybackiego Długość całkowita statku rybackiego (m) Współczynnik podziału (wsp)
a 8,00-9,99 0,1
b 10,00-11,99 0,1
c 12,00-14,99 0,1
d 15,00-18,49 0,15
e 18,50-20,49 0,25
f 20,50-25,49 0,5
g 25,50-30,49 1,0
h powyżej 30,49 1,0

2. Kwotę połowową śledzia centralnego przypadającą na dany statek rybacki oblicza się zgodnie z poniższym wzorem:

gdzie:

K1 - oznacza kwotę połowową śledzia centralnego przypadającą na dany statek rybacki w danej kategorii długości,

KPSc - oznacza kwotę połowową śledzia centralnego, o której mowa w § 7 ust. 2a pkt 2 rozporządzenia,

LSa, LSb, LSc, Lsd, LSe, LSf, LSg, LSh - oznaczają odpowiednio liczbę statków rybackich o określonej długości całkowitej, wpisanych do rejestru statków rybackich, ujętych w tabeli określonej w ust. 1 w kategorii a, b, c, d, e, f, g lub h,

wspa, wspb, wspc, wspd, wspe, wspf, wspg, wsph - oznaczają odpowiednio współczynniki podziału dla statków rybackich, ujętych w tabeli określonej w ust. 1 w kategorii a, b, c, d, e, f, g lub h,

wsp[a] ... [h] - oznacza odpowiedni współczynnik podziału śledzia centralnego przypadający na dany statek rybacki w danej kategorii długości statku rybackiego, ujętej w tabeli określonej w ust. 1.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024