Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Karpatka tylko Delecta / od Rieber Foods Polska. Sukces procesowy na 25 lecie produktu
Wyłączne prawo do stosowania zarejestrowanego znaku towarowego Karpatka posiada Rieber Foods Polska S.A. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie zakończył dwunastoletni proces sądowy między Rieber Foods Polska a Dr. Oetkerem. Krem Karpatka, firmowany marką Delecta, obchodzi w tym roku 25 lecie obecności na polskim rynku.

Wyłączne prawo do stosowania zarejestrowanego znaku towarowego Karpatka posiada Rieber Foods Polska S.A. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie zakończył dwunastoletni proces sądowy między Rieber Foods Polska a Dr. Oetkerem. Krem Karpatka, firmowany marką Delecta, obchodzi w tym roku 25 lecie obecności na polskim rynku.

      

Krem karpatka oryginalnazmnij

 

Krem Karpatka został wprowadzony na rynek w 1986 roku przez Kujawskie Zakłady Koncentratów Spożywczych we Włocławku (obecnie Rieber Foods Polska S.A. z marką Delecta). „Był to pierwszy i ówcześnie jedyny, tego rodzaju, krem w proszku do samodzielnego przygotowania w domu, opracowany do zastosowania z ciastem. Wypiek, nawiązujący nazwą do gór Karpat, szybko zyskał uznanie konsumentów, a Karpatka stała się sztandarowym produktem marki Delecta. – wyjaśnia Piotr Sieńko, Prezes Rieber Foods Polska. – Co więcej, to nasza propozycja zdefiniowała ciasto karpatka jako wypiek z kremem budyniowym. Wcześniej karpatka nie miała jednoznacznej identyfikacji. W powszechnej świadomości funkcjonowała jako ciasto ptysiowe, przełożone dowolnym kremem, wybranym według preferencji cukiernika.” – dodaje Piotr Sieńko.

 

W 1995 roku znak towarowy Karpatka został zgłoszony przez Rieber Foods Polska S.A. do Urzędu Patentowego i objęty ochroną prawną, przyznającą Rieber Foods Polska wyłączne prawo do stosowania tego znaku. Rok później Dr. Oetker wprowadził na rynek produkt o tej samej nazwie i szacie graficznej opakowania podobnej do identyfikacji graficznej produktu Delecty. Badania na reprezentatywnej grupie konsumenckiej wykazały duże prawdopodobieństwo wprowadzenia konsumentów w błąd. Ponieważ Dr. Oetker, mimo wezwania, nie zrezygnował z wprowadzania do obrotu produktów pod nazwą Karpatka, Rieber Foods Polska wystąpił z powództwem do sądu.

 

Proces trwał 12 lat. Po prawomocnym wyroku wstępnym, uznającym, co do zasady, roszczenia Rieber Foods Polska S.A., dochodzone w procesie przeciwko firmie Dr. Oetker przed sądem okręgowym w Krakowie, wynikające z rejestracji znaku towarowego Karpatka na rzecz Rieber Foods Polska, Dr Oetker postanowił wycofać z rynku produkty z użyciem nazwy Karpatka i zawarł w tej kwestii ugodę. W ten sposób, przedmiotem procesu pozostały tylko roszczenia o charakterze pieniężnym – o odszkodowanie i wydanie nienależnie uzyskanych korzyści.

 

Proces zakończył się ostatecznie 6 października 2010 r. wydaniem przez Sąd Apelacyjny w Krakowie wyroku oddalającego apelację firmy Dr. Oetker od wyroku Sądu Okręgowego w Krakowie, który uznał roszczenia Rieber Foods Polska za w pełni uzasadnione. Firma Dr. Oetker dokonała zapłaty zasądzonej kwoty i nie wniosła skargi kasacyjnej.

 

Obecnie na rynku operują producenci, którzy wprowadzają do obrotu produkty pod nazwą Karpatka. Rieber Foods Polska rozważa podjęcie kroków prawnych w stosunku do tych firm.

 

Karpatka Delecta jest niekwestionowanym liderem rynkowym w swojej kategorii (kremy i ciasto typu Karpatka), z udziałami na poziomie 74,4%* w kanale tradycyjnym oraz 65,1%* w kanale nowoczesnym (sklepy wielkopowierzchniowe). Rynkowy sukces pierwszego produktu pociągnął za sobą decyzję o rozbudowaniu oferty. Obecnie linia Karpatek Delecty obejmuje trzy produkty: Krem karpatka oryginalny, Krem karpatka 5 minut oraz Karpatka ciasto + krem.

 

 „Karpatka jest swego rodzaju wizytówką marki Delecta. Wszelkie zmiany dotyczące opakowań były prowadzone bardzo ostrożnie – tak, aby nie stracić wysokiej rozpoznawalności produktu. Obecne opakowanie jest już na rynku ponad 10 lat. Receptura zmieniła się wobec receptury wyjściowej, niemniej jednak były to zmiany delikatne, zawsze podążające za nowymi technologiami w zakresie surowców” – mówi Kamila Szlachetka, specjalista ds. komunikacji Rieber Foods Polska. Krem Karpatka, jako pierwszy produkt w historii marki Delecta, był osią kampanii reklamowej w prasie i telewizji.


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Komentarze

Dodaj komentarz


Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij