Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Polska stała się trzecim eksporterem mięsa drobiowego na rynki pozaunijne
Polski drób cieszy się dużym zainteresowaniem na rynkach zagranicznych. Co więcej zamówienia na polski surowiec stale wzrastają. Wskazują na to dane MRiRW, według których w okresie pierwszych dwóch miesięcy 2014 r. eksport nieprzetworzonego mięsa drobiowego zwiększył się o 11 proc. w skali roku do poziomu 98,5 tys. ton. Było to możliwe dzięki kontynuacji wzrostowej tendencji wywozu na rynek wspólnoty i rynki pozaunijne, przy czym te ostatnie były głównym motorem wzrostu. W omawianym okresie sprzedaż na rynkach rozwijających się zwiększyła się o 22 proc. w ujęciu rocznym - podali analitycy Banku BGŻ.

Patrząc na zmiany jakie zachodzą w sprzedaży do krajów rozwijających się, głównym rynkiem zbytu stał się Benin. Wielkość eksportu do tego kraju zwiększyła się ponad dwukrotnie w skali roku i w analizowanym okresie wyniosła ok. 5,2 tys. ton. Hong Kong uplasował się na drugim miejscu z wielkością wywozu na poziomie ok. 4,5 tys. ton. W rezultacie ok. 52 proc. wolumenu eksportu mięsa drobiowego przeznaczonego na rynki pozaunijne trafiło do tych dwóch krajów. Oprócz tego obserwowaliśmy stały dynamiczny wzrost sprzedaży do Republiki Demokratycznej Kongo i Liberii. Mimo to wolumeny eksportu do tych krajów pozostają nadal stosunkowo niewielkie.


Analizując eksport mięsa drobiowego należy pamiętać, że w strukturze sprzedaży za granicę nadal dominuje rynek UE, na który trafia ok. 80 proc. łącznego wolumenu eksportu. Rynek ten jest jednak bardziej nasycony, co wpływa na niższą dynamikę sprzedaży. Wywóz na rynek UE wyniósł w analizowanym okresie ok. 79,6 tys. t, co oznacza 8-procentowy wzrost w skali roku. Co więcej, polski drób umacnia swoją pozycję na rynku niemieckim. Sprzedaż na tym rynku wzrosła w skali roku o 33 proc. Niemcy pozostały w tym względzie głównym odbiorcą polskiego nieprzetworzonego mięsa drobiowego z 18-procentowym udziałem w łącznym wolumenie eksportu.


Żeby lepiej zrozumieć pozycję Polski jako eksportera drobiu, należy również przyjrzeć się zmianom jakie zachodzą na rynku UE. Według danych Eurostat Polska stała się trzecim, po Francji i Holandii, eksporterem mięsa drobiowego na rynki pozaunijne. Jednak co ciekawe, Polska na tle innych krajów unijnych wyróżnia się najwyższym, dwucyfrowym tempem wzrostu eksportu. Można zatem spodziewać się, że jeśli dynamika sprzedaży utrzyma się na zbliżonym poziomie, pozycja Polski w kolejnych miesiącach może się jeszcze poprawić.


(Źródło:Bank BGŻ/www.portalspozywczy.pl)


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij