Relacja z konferencji „Informowanie konsumentów o produktach spożywczych w świetle aktualnych przepisów”

W dniu 20 października 2022 r. odbyła się konferencja „Informowanie konsumentów o produktach spożywczych w świetle aktualnych przepisów” zorganizowana przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców (PFPŻ ZP) oraz kwartalnik „Food-Lex”.

Pierwszą prezentację pt. „Deklaracja aromatów w oznakowaniu produktów” wygłosiła Joanna Gajda-Wyrębek, Kierownik Pracowni Oceny Dodatków do Żywności w Zakładzie Bezpieczeństwa Żywności Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego. W swoim wystąpieniu Prelegentka odniosła się do kwestii stosowania określeń „naturalny”, „sztuczny”, „bez sztucznych aromatów”. Ponadto, omówiony został związek nazwy produktu i szaty graficznej z rodzajem zastosowanych aromatów, a także ograniczenia stosowania aromatów w środkach spożywczych.


Kolejne zagadnienie pt. „Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne w kontekście informacji o wartości odżywczej podawanej na etykietach produktów” przedstawiła Beata Przygoda, Kierownik Pracowni Wartości Odżywczej Żywności w Zakładzie Żywienia i Wartości Odżywczej Żywności Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego. Prelegentka odniosła się do poziomów granicznych składników, tolerancji zawartości składników odżywczych oraz sposobu deklarowania dodatkowych składników odżywczych. Dzięki prezentacji uczestnicy konferencji poznali najczęściej popełniane przez producentów błędy.


Następnie Michał Tracz, Senior Associate w kancelarii Kieszkowska Rutkowska Kolasiński Kancelaria Prawna Sp. j. podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat Oświadczeń środowiskowych („green claims) w oznakowaniu i reklamie. Prelegent wyjaśnił, czym są oświadczenia środowiskowe, a także przedstawił kluczowe wyzwania dla oznakowania i reklamy. Uczestnicy konferencji poznali również perspektywy regulacyjne na przyszłość.


Kolejne zagadnienie pt. „Prezentacja dobrowolnych informacji na temat żywności” omówiła Patrycja Szymańska, Kierownik Działu Prawnego Eurofins Polska Sp. z o.o. W trakcie wystąpienia omówione zostały najważniejsze zasady dotyczące prezentowania dobrowolnych informacji na temat żywności, a także przykłady najpopularniejszych deklaracji wraz z oceną możliwości ich stosowania - "Produkt polski", "Produkt bezglutenowy", "Produkt naturalny", "Produkt bez laktozy" i inne.


Ostatnią prezentację „Orzecznictwo sądów dotyczące znakowania produktów spożywczych oraz reklamy żywności” omówił Mateusz Hyży z Kancelarii SSW Pragmatic Solutions Spaczyński, Szczepaniak, Okoń sp.k. Prelegent podzielił się swoją oceną aktualnych przepisów z zakresu wymagań dotyczących znakowania żywności oraz informacji na temat żywności, w tym informacji o wartości odżywczej. W trakcie wystąpienia został także dokonany przegląd orzecznictwa ogólnie dotyczącego znakowania żywności oraz orzecznictwa dotyczącego nazywania żywności.

 

Konferencję prowadziła Dorota Kozłowska, dyrektor PFPŻ ZP ds. legislacji.

 

Partnerem konferencji była firma Eurofins Polska Sp. z o.o.


Patroni konferencji:

  • Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP
  • Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
  • Związek Polskich Przetwórców Mleka
  • Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego
  • Związek POLSKIE MIĘSO
informowanie_konsumentow_2022-1