Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Rejestracja urządzeń dystrybucyjnych - PFPŻ jest przeciwna
Zgodnie z najnowszą wersją projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, przedsiębiorcy powinni zarejestrować urządzenia dystrybucyjne, tzw. maszyny vendingowe. Zdaniem PFPŻ, przepis nie polepszy warunków bezpieczeństwa żywności, spowoduje natomiast poważne biurokratyczne utrudnienia, zarówno dla producentów, jak i inspektorów.

Zgodnie z art. 62 pkt. 1 ust. 2 projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, podmiot działający na rynku spożywczym jest zobowiązany do złożenia wniosku o rejestrację urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności w opakowaniach jednostkowych. Wprawdzie obowiązek rejestracji i zatwierdzania zakładów wynika z przepisów unijnego rozporządzenia 852/2004, niemniej jednak państwa członkowskie decydują o zakresie i sposobie postępowania, w tym o rodzajach zakładów podlegających wspomnianemu obowiązkowi.

Urządzenia dystrybucyjne objęte są wewnętrzną kontrolą w przedsiębiorstwach, w tym zasadami HACCP, m.in. w zakresie kontroli warunków przechowywania, rotacji produktów, przeszkolenia personelu oraz konserwacji maszyn. Są wykonane z materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Dzięki temu ryzyko zanieczyszczenia zostało ograniczone do minimum. Maszyny dystrybucyjne umożliwiają prawidłowe stosowanie zasad identyfikowalności oraz dają możliwość sprawnego wycofania żywności z obrotu.

Obecnie szacuje się, że liczba takich maszyn wynosi ok. 25 tysięcy i stale rośnie. Przedsiębiorcy mają pod pełną kontrolą liczbę i umiejscowienie wszystkich urządzeń. Niemniej są one stale przemieszczane, ze względu na poszukiwanie najatrakcyjniejszych lokalizacji. Dlatego proces ciągłego powiadamiania o tych zmianach jest nieuzasadniony, szczególnie biorąc pod uwagę 30-dniowe wyprzedzenie dotyczące złożenia wniosku rejestracyjnego lub jego aktualizacji (art. 63 ust. 1 projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia). Nieuzasadnione obciążenie biurokratyczne powstanie zarówno po stronie przedsiębiorcy, jak i organów urzędowej kontroli, a koszty poniosą finalni konsumenci.

Dlatego PFPŻ rozpoczęła w tej sprawie działania mające na celu uświadomienie kierownictwu Państwowej Inspekcji Sanitarnej potrzeby wykreślenia wspomnianego przepisu z treści ustawy.


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Komentarze

Dodaj komentarz


Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij