Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Fresh&Cool Market: Rynek lodów - Lody dla ... wygody
Polski rynek lodów stopniowo rośnie i tak będzie jeszcze przez kilka lat. Spożycie tego przysmaku wciąż kojarzonego z latem należy do najniższych w Europie. Mamy więc znaczny potencjał rozwoju. Aby go wykorzystać, trzeba pracować nad zmianą zwyczajów konsumenckich: wytworzyć całoroczny popyt na lody, aby były nie tylko dla ochłody, lecz także dla wygody czy urody.

Wystarczy sięgnąć do zamrażarki i mamy gotowy deser - lody familijne, mniej kaloryczne od każdego ciasta, łatwe do przyozdobienia owocami, bakaliami, polewami, posypkami, konfiturami... Takie są zwyczaje w większości zachodnich krajów europejskich, podobnie dzieje się już w wielu polskich domach. Jednak na rynku królują lody impulsowe.

Wartość polskiego rynku lodów przekroczyła 1,1 mld zł, a z uwzględnieniem tzw. lodów gastronomicznych - sprzedawanych w całorocznych lodziarniach i punktach sezonowych - wartość ta sięga 1,7 mld zł.

- Trudno oszacować wielkość sprzedaży lodów gastronomicznych – mówi Katarzyna Rylska z Zielonej Budki. - Według mnie, to mniej więcej na poziomie sprzedaży lodów familijnych.

Stopniowy wzrost sprzedaży

Od dłuższego czasu sprzedaż detaliczna lodów stopniowo rośnie. Systematyczny wzrost w dużym stopniu zakłóca kapryśna pogoda, niemniej jednak minione pięciolecie przyniosło ponad 40-procentowy wzrost wartości rynku. Jednocześnie wolumen sprzedaży lodów zwiększył się tylko o niespełna 23 proc., a ostatnie trzy lata z rzędu  stoi w miejscu.

W ocenie producentów, zastój to skutek złej pogody: minione trzy sezony nie sprzyjały zakupom lodów. Ale to oznacza, że sezonowość ma najsilniejszy i trudny do przewidzenia wpływ na wyniki branży. Może to też wskazywać na kształtujący się trend, zgodnie z którym polscy konsumenci nie zwiększając spożycia lodów, przywiązują coraz większą wagę do ich jakości i częściej wybierają droższe produkty. Zapowiada to, jak prognozuje międzynarodowa firma badawcza Euromonitor International, dalszy stabilny wzrost polskiego rynku lodów na długie lata. 

Lody odgrywają też rolę w handlu zagranicznym. Wartość ich eksportu stanowi około 16 proc. wartości sprzedaży detalicznej w kraju. Lody z Polski trafiają głównie do Czech, na Węgry, Litwę, Łotwę, do Estonii, a jeśli rosyjskie służby graniczne nie wprowadzają ograniczeń - także do tego kraju. Import lodów odpowiada niespełna czterem proc. sprzedaży krajowej.

Minione dwanaście miesięcy przyniosły dalszy wyraźny wzrost wartości sprzedaży lodów na polskim rynku przy minimalnym wzroście wolumenu. Na wzrost wolumenu wpłynęły wyłącznie lody familijne, których kupiono o ponad milion litrów, czyli dwa proc. więcej niż przed rokiem. Sprzedaż lodów impulsowych spadła natomiast o niecałe 0,5 mln litrów (0,7 proc.).

Tekst: Olga Andrzejewska

Pełna treść artykułu dostępna jest w kwietniowym wydaniu miesięcznika Fresh&Cool Market - szczegóły prenumeraty http://www.fcmarket.pl/ 


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Komentarze

Dodaj komentarz


Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij