Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
45 branżowych organizacji z całej Europy apeluje do polskich władz o wycofanie się z planów wprowadzenia państwowego modelu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) za opakowania
Sygnatariusze stanowiska zdecydowanie sprzeciwiają się propozycji polskiego rządu, przedstawionej w projekcie ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (zwanym dalej „projektem ustawy”), dotyczącej wdrożenia państwowego modelu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) za opakowania.

Proponowany system ma charakter modelu podatkowego, a nie skutecznego systemu ROP. Spowodowałby on znaczne koszty administracyjne i finansowe dla wszystkich zaangażowanych podmiotów, nie przyczyniając się jednocześnie do realizacji celów UE w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym. System polski powinien być natomiast zaprojektowany tak, aby konkretnie przyczyniał się do realizacji celów rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). 

Model państwowy oraz obciążenia administracyjne i finansowe 

W rozdziale 7 projektu ustawy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) został wyznaczony jako jedyny podmiot odpowiedzialny za zarządzanie systemem rozszerzonej odpowiedzialności producenta w zakresie opakowań w Polsce. Producenci produktów w opakowaniach będą uiszczać opłaty z tytułu rozszerzonej odpowiedzialności producenta, a NFOŚiGW będzie redystrybuować środki finansowe między gminy i podmioty zajmujące się gospodarką odpadami. Podmioty te będą zobowiązane do corocznego składania wniosków o zwrot opłat oraz przedstawiania szczegółowych, zweryfikowanych przez audytorów uzasadnień wydatków. Zwroty zostaną odrzucone lub zmniejszone, jeśli dokumentacja zostanie uznana za niewystarczającą. 

Model ten spowodowałby znaczne obciążenia administracyjne dla podmiotów gospodarczych, podważyłby przejrzystość i zwiększył koszty administracyjne. Istnieje ryzyko, że środki zostaną przekierowane z kluczowych inwestycji w zbiórkę, sortowanie i recykling1 odpadów opakowaniowych i zamiast tego zostaną wykorzystane do finansowania ogólnego budżetu państwa. Takie podejście jest niezgodne z art. 8a dyrektywy ramowej w sprawie odpadów (WFD), który określa ogólne minimalne wymagania dotyczące systemów ROP. 

Ryzyko związane z recyklingiem i dostępem do rynku opakowań 

Przypisując obowiązki związane z ROP organowi państwowemu, projekt ustawy zagraża postępom w zakresie recyklingu na dużą skalę zgodnie z art. 6 PPWR. Może to doprowadzić do utraty dostępu do rynku dla wielu zastosowań opakowań do 2035 r., nawet jeśli spełniają one wymagania PPWR dotyczące projektowania z myślą o recyklingu, co będzie miało negatywny wpływ zarówno na przedsiębiorstwa, jak i konsumentów. 

Struktury opłat i niespójności prawne 

Artykuł 198 projektu ustawy przewiduje przyjęcie dokładnej stawki opłaty ROP dopiero w 2028 r., co powoduje niepewność biznesową. Tymczasem w latach 2026 i 2027 stawki opłat za opakowania dla poszczególnych kategorii materiałów opakowaniowych będą wynosić odpowiednio 8% i 20% stawki opłaty za produkt w PLN/kg. Nie jest jasne, dlaczego wartości te opierają się na karach nakładanych na organizacje zajmujące się odzyskiem, które nie osiągają celów w zakresie recyklingu. Oczekuje się, że proponowane podejście spowoduje pobieranie nadmiernych opłat, przekraczających rzeczywiste koszty gospodarowania odpadami, co jest sprzeczne z art. 8a ust. 4 lit. c) dyrektywy ramowej w sprawie odpadów2. Ponadto pomija ono obowiązującą w całej UE zasadę ekomodulacji, która będzie miała zastosowanie od dnia 1 stycznia 2028 r. i będzie dostosowywać opłaty w oparciu o wyniki recyklingu opakowań.
Nasze wezwanie do działania W związku z tym organizacje podpisujące niniejszy list wzywają polskie władze do ponownego rozważenia swojej propozycji i ustanowienia systemu ROP w pełni zgodnego z ogólnymi minimalnymi wymogami RDW i wspierającego cele PPWR w zakresie recyklingu na dużą skalę. Ponadto zachęcamy polskie władze do zapewnienia pełnej zgodności z treścią PPWR i unikania wszelkich rozbieżności regulacyjnych3


Apel podpisany został m.in. przez europejską organizację zrzeszającą producentów napojów UNESDA, której członkiem jest PFPŻ ZP. Dalsze infromacje >>



1 Doświadczenia krajów, w których funkcjonują już modele państwowe, wskazują na ograniczone reinwestycje w działania związane z gospodarowaniem odpadami dla różnych strumieni odpadów. Jako punkt odniesienia można przytoczyć dane dotyczące Węgier, dostępne tutaj. Według danych EUROSTATU wskaźnik recyklingu opakowań na Węgrzech wyniósł w 2022 r. 42,4%, czyli znacznie poniżej średniej UE wynoszącej 65,4%.
2 Prognozowane dane dotyczące wpływu ustalonej opłaty EPR są dostępne tutaj.
3 Zgodnie z art. 15 projekt ustawy powinien odzwierciedlać fakt, że Komisja Europejska przyjmie wytyczne ustanawiające wykaz świeżych owoców i warzyw zwolnionych z zakazu określonego w załączniku V do PPWR, wiersz 2. Ponadto w obecnym brzmieniu art. 195 projektu ustawy nie jest zgodny z celami określonymi w art. 7 ust. 1 PPWR, a także z podaną podstawą obliczeń (tj. średnią na zakład produkcyjny).



Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij