pl   en             
 
Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

Konferencja PFPŻ ZP pt.: Nieuczciwe praktyki w komunikacji i reklamie żywności, 24.09.2025 r.
Konferencja on-line PFPŻ ZP pt.: Produkcja żywności – aktualne wyzwania dla przedsiębiorców, 15.10.2025 r.
Food Lex
 

  - kwartalnik prawa żywnościowego

Pobierz bezpłatny egzemplarz

Food-Lex

30.03.2020


Spis opublikowanych artykułów

Food-Lex

06.12.2024


Informacja na temat stosowania nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych

Przepisy ukierunkowane na zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych są obecne w polskim porządku prawnym od 12 lipca 2017 r. W tym dniu weszła bowiem w życie ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w ...

05.08.2025


Rozporządzenie EUDR. Praktyczne wyzwania dla branży spożywczej

29 czerwca 2023 r. w życie weszło rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010.

18.07.2025


Kluczowe zmiany w przepisach dla opakowań z tworzyw sztucznych przeznaczonych do żywności

Rozporządzenie (UE) nr 2025/351 stanowi kluczową zmianę w wymogach prawnych dla tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością, ustanawiając nowe wymogi, które mają na celu poprawę jakości oraz bezpieczeństwa opakowań żywności oraz zrównoważony rozwój.

16.07.2025


Słowo, grafika, kolor, kształt, a może – zapach i smak? Znaki towarowe i wzory przemysłowe na rynku spożywczym

W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój marketingu i zwiększenie obecności treści reklamowych w naszym życiu.

14.07.2025


więcej aktualności

Wiadomości

Zalecenie Komisji Europejskiej w sprawie dobrowolnego standardu raportowania ESG (VSME)

Komisja Europejska przyjęła zalecenie w sprawie Dobrowolnego Standardu Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (VSME) dla małych i średnich przedsiębiorstw. Celem rozwiązania przejściowego jest ograniczenie nadmiernych i niejednorodnych kwestionariuszy nt. zrównoważonego rozwoju wobec MŚP.

07.08.2025


Raport agencji ONZ nt. stanu bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie (raport SOFI 2025)

Autorami raportu jest pięć wyspecjalizowanych agencji Organizacji Narodów Zjednoczonych: Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa (IFAD), Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF), Światowy Program Żywnościowy ONZ (WF...

06.08.2025


UE i Mołdawia osiągnęły porozumienie w sprawie zmodernizowanych stosunków handlowych

UE i Mołdawia osiągnęły porozumienie w sprawie przeglądu i aktualizacji warunków handlowych pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu (DCFTA) między UE a Mołdawią. Jest to ważny krok w kierunku budowania stabilnych, długoterminowych i zrównoważonych stosunków handlowych, zwłaszcza w miarę p...

24.07.2025


Ambitny budżet na rzecz silniejszej Europy: 2028-2034

Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący ambitnych i dynamicznych wieloletnich ram finansowych (WRF) na kwotę prawie 2 bln EUR (1,26 % dochodu narodowego brutto UE średnio w latach 2028–2034). Ramy te mają zapewnić Europie długoterminowy budżet inwestycyjny odpowiadający jej ambicjo...

18.07.2025


więcej aktualności

 Fakty i mity o żywności i żywieniu

Poznaj superfood, które pobudzi twój umysł jesienią

Kawa, obok herbaty i wody, należy do najpopularniejszych napojów na świecie. Pijemy jej tak dużo, że gdyby ustawić wzdłuż równika 2 miliardy filiżanek – tyle, ile konsumujemy każdego dnia[ii] – cztery razy okrążyłyby Ziemię! Ta sława ma swoją cenę – wiąże się z wieloma mitami, zw...

25.10.2024


Zdrowotna dezinformacja w sieci

Z opublikowanego w 2022 roku raportu Fundacji Digital Poland „Dezinformacja oczami Polaków” wynika, że zdrowie jest drugim co do wielkości (po klimacie i energii) obszarem objętym dezinformacją w polskim internecie.

09.02.2024


Rekomendacje dot. spożycia tłuszczów w „Zaleceniach żywieniowych w nadciśnieniu tętniczym”

Jeśli chodzi o roślinne produkty do smarowania pieczywa, mamy wspaniałą końcówkę roku! Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej wraz z Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego PZH - PIB wydały właśnie e-book „Zalecenia żywieniowe w nadciśnieniu tętniczym”, w którym przekazują m.in. porady...

21.12.2023


Nordyckie Zalecenia Żywieniowe

Nordyckie Zalecenia Żywieniowe promują dietę dobrą dla planety.

18.12.2023

więcej aktualności

Akademia Food-Lex 2025: dwa dni intensywnej wiedzy i...

W dniach 29–30 maja 2025 r. w hotelu Novotel Gdańsk Marina odbyła się kolejna edycja Akademii Food-Lex – prestiżowego wydarzenia organizowanego przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz redakcję kwartalnika Food-Lex.
więcej

Relacja z konferencji „Opakowania środków spoż...

W dniu 21 listopada 2024 r. w Warszawie odbyła się konferencja zorganizowana przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” pt. „Opakowania środków spożywczych – kwestie istotne dla przedsiębiorców”. Partnerami konferencji były firmy Basell Orlen Polyolefins Sprzedaż Sp. z o.o. oraz CDM Sp. z o.o.
więcej

Relacja z konferencji PFPŻ ZP pt.: „Produkcja ...

W dniu 16 listopada 2023 r. odbyła się konferencja „Produkcja i dystrybucja żywności – kwestie istotne dla przedsiębiorców” zorganizowana przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców (PFPŻ ZP) oraz kwartalnik „Food-Lex”.
więcej

Wiadomości z firm

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana,...

05.08.2025



Marka Orbit® i grupa DRE$$CODE organizują letnie eventy

Już tego lata, marka Orbit® we współpracy z grupą DRE$$CODE organizuje miejskie wydarzenia z serii Summer City z myślą o młodej publiczności. Uczestnicy będą mogli spotkać się z członkami jednej z najbardziej rozpoznawalnych grup influencerów, zanurzyć się w wakacyjnym klimacie, posłuchać muz...

23.06.2025



35 lat Colian: od rodzinnej firmy Ziołopex w Piątku Wielkim do wiodącego gracza na polskim rynku spożywczym – teraz czas na globalny etap

W roku jubileuszu 35-lecia Grupa Colian potwierdza swoją silną pozycję w branży spożywczej. Firma, obecna na ponad 70 rynkach, łączy rodzinne wartości z nowoczesną strategią ekspansji i innowacji. Kulminacją obchodów była uroczysta gala 5 czerwca br. w Warszawie, podczas której przedstawiono dotyc...

13.06.2025



Praktyki Mars Polska po raz kolejny w raporcie FOB

10 czerwca Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowało raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2024. Dobre praktyki”. Firma Mars Polska po raz kolejny została wyróżniona za swoje zaangażowanie społeczne i odpowiedzialne podejście do biznesu. 5 inicjatyw realizowanych przez firmę zostało...

13.06.2025



POPisowa kampania Oranżady Hellena Musssująca wystartowała!

Od 2 czerwca br. Oranżada Hellena Musssująca z nową energią rozpoczęła letnią odsłonę działań w świecie Roblox, uruchamiając kampanię pod hasłem „POPisowe Obby Oranżady Hellena”. Tegoroczna edycja to mieszanka wybuchowej zabawy, angażujących wyzwań i nowości produktowej ̶ Oranża...

02.06.2025



Mars zobowiązał się przeznaczyć 27 mln dolarów na wsparcie rolników w redukcji emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez gospodarstwa mleczarskie

Program Farmer Forward to pięcioletnia inwestycja Mars Inc., realizowana we współpracy z globalnym producentem nabiału i wieloletnim dostawcą – firmą Fonterra.

29.05.2025



więcej aktualności

Nestlé opatentowało 70% ciemną czekoladę wyprodukowaną wyłącznie z owocu kakaowca i bez dodatku cukru

Nestlé stworzyło unikatową recepturę czekolady – w całości z owocu kakao. Jej jedynymi składnikami są nasiona i miazga. Do czekolady nie dodano żadnego cukru rafinowanego. Tym samym firma potwierdza swoją pozycję lidera w kategorii słodyczy, tworząc nowe produkty, oparte na naturalnych skład...

22.07.2019



Od praktykanta do pracownika Nestlé, czyli przepis na karierę u światowego producenta żywności

Szczypta ambicji, łyżka inteligencji, szklanka pracowitości i otwartości na zdobywanie nowych doświadczeń zawodowych. Wszystko razem wymieszać aż do uzyskania jednolitej konsystencji. Odłożyć aż do wyrośnięcia. Oto prosty przepis jak z praktykanta stać się pracownikiem w wymarzonej firmie. Przedst...

12.07.2016



700 tabliczek czekolady może pomóc zaoszczędzić setki ton opakowań. Nestlé chce produkować 100000 ton opakowań mniej do 2017 r.

Firma Nestlé w swoim szwajcarskim laboratorium przeprowadziła niedawno wyjątkowe badania. Wzięła pod lupę 700 tabliczek czekolady, poddając je rozmaitym testom mierzącym wpływ wilgoci, tlenu i światła na produkt. Badanie pozwoli dobrać optymalne opakowania i daty ważności produktów. Do 2017 roku N...

12.01.2016



Rzeszowskie centrum badawcze Nestlé kontynuuje rozwój

Dzisiejszy przemysł spożywczy nie mógłby istnieć bez nowoczesnych laboratoriów kontrolujących i potwierdzających bezpieczeństwo oraz skład produktów. Jedno z najnowocześniejszych centrów badawczych w Europie należące do Nestlé Polska S.A. działające w Rzeszowie regularnie zwiększa liczbę wykonywan...

12.01.2016



Nestlé i EpiGen badają wpływ diety matki na zdrowie i geny dziecka

To pierwsza tego typu kliniczna próba, podczas której Centrum Badawcze Nestlé przeanalizuje czy spożywanie określonej mieszanki składników odżywczych i probiotyków w trakcie i przed ciążą może wpłynąć na poprawę jakości zdrowia matek i ich dzieci. Badania te są pierwszym wspólnym projektem Centrum...

31.07.2015



Rozstrzygnięcie konkursu na program grantów naukowych PFPŻ ZP!

Mamy przyjemność poinformować, że Komisja Konkursowa dokonała oceny wniosków nadesłanych w ramach programu grantów naukowych PFPŻ ZP w roku akademickim 2014/2015.

20.05.2015



więcej aktualności

Mars podsumowuje kolejny etap redukcji całkowitej emisji gazów cieplarnianych

Mars, Incorporated opublikował raport z realizacji „Planu Zrównoważonego Rozwoju w Jednym Pokoleniu” za 2024 rok, podsumowując postępy w zmniejszeniu śladu węglowego. W całym 2024 roku firma globalnie zredukowała całkowitą emisję gazów cieplarnianych (GHG) o kolejne 1,9% w porównaniu d...

18.07.2025



Maciej Tomaszewski nowym Dyrektorem Generalnym w Hochland Polska

Z początkiem października Maciej Tomaszewski dołączy do Hochland Polska (właściciel takich marek, jak Almette, Valbon) obejmując stanowisko dyrektora generalnego. Zastąpi Piotra Knauera, który z końcem roku przechodzi na emeryturę.

29.08.2022



Mondelēz International raportuje postępy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju

• 91% pszenicy potrzebnej do produkcji ciastek na terenie Europy pochodzi z upraw objętych programem Harmony. • 75% kakao pochodzi z upraw objętych programem Cocoa Life. • 100% wykorzystywanego oleju palmowego posiada certyfikat RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil). R...

27.06.2022



Co czwarty Polak sięga dziś po produkty roślinne, ich rynek rozwija się w rekordowym tempie, a za pięć lat może być trzykrotnie większy

Już co czwarty konsument w Polsce regularnie sięga po produkty roślinne [1], a ich rynek rozszerza się w rekordowym tempie 40 proc. rocznie [2]. Wybierając żywność, coraz częściej kierujemy się nie tylko ceną, smakiem czy korzyściami zdrowotnymi, ale również jej wpływem na środowisko. „W tej...

12.05.2022



Almette Chroni Łąki - rusza kolejna edycja 2022

W ubiegłym roku rozpoczęto program „Almette Chroni Łąki”. Kolejna edycja wystartowała w kwietniu, kiedy to obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi. Tegoroczne hasło - Inwestujemy w naszą planetę – zainspirowało organizatorów programu „Almette Chroni Łąki” do sian...

06.05.2022



Almette Bez Laktozy – BEST PRODUCT 2021!

Almette Bez Laktozy zajął 1. miejsce kategoria FOOD w plebiscycie BEST PRODUCT 2021 organizowanym przez portal Ofeminin.pl. Według testerek jest „Absolutnie pyszny”, ma „Jakość na medal” i zasługuje na słowa „Kupię go ponownie”. Serki z tej linii powstają na baz...

05.04.2022



więcej aktualności

Nowa odsłona kultowej kampanii Snickers® – José Mourinho jako przywódca wikingów

Snickers® powraca z nową odsłoną kultowej kampanii „Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny”. W najnowszym spocie główną rolę gra José Mourinho, który – jako głodny wiking – próbuje wykorzystać swoje słynne zdolności taktyczne, by poprowadzić drużynę wojowników do zwycięs...

12.08.2025



Lajkonik w nowej odsłonie – Soul & Mind odpowiada za kompleksowy rebranding marki

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek słonych przekąsek w Polsce przeszła kompleksową metamorfozę wizualną. Za odświeżenie identyfikacji Lajkonika odpowiada agencja Soul & Mind, która nadała jej nowoczesny charakter, zachowując przy tym wartości budowane przez lata.

05.08.2025



Trwa nowa edycja loterii Orbit® Refreshers

Tym razem na uczestników zabawy marki Orbit® Refreshers z portfolio MARS czekają wyjątkowe nagrody, w tym ręcznie personalizowane buty stworzone we współpracy z uznaną marką MattB Customs. Zgłoszenia można przesyłać do 27 lipca 2025 roku.

16.07.2025



Snickers® – legendarny baton, która podbija świat od 95 lat

Trudno wyobrazić sobie świat bez czekoladowych przysmaków. 7 lipca - Światowy Dzień Czekolady - to idealna okazja, aby poznać historię jednej z najbardziej kultowych słodkich przekąsek wszech czasów – batona Snickers®. Stworzony przez firmę Mars w 1930 roku, od dekad zachwyca połączenie...

04.07.2025



Ruszyła nowa aktywacja M&M’S®: Złap swoją paczkę i dołącz do zabawy

Kultowa marka M&M’S® ruszyła z nową aktywacją, zachęcającą do spędzania czasu wspólnie z rodziną i przyjaciółmi. W towarzyszącej kampanii loterii, która potrwa do 29 czerwca br., wygrać można vouchery na festiwale i koncerty.

05.06.2025



„Dwa to więcej niż jeden” – Twix rusza z nową platformą komunikacyjną

Globalna kampania „Dwa to więcej niż jeden” („Two is more than one”) marki Twix ruszyła w Polsce. Nowa platforma komunikacyjna skupia się na celebrowaniu radości z posiadania wszystkiego – bo Twix oferuje coś dobrego, i to razy dwa, nawiązując do unikalnej formy dwóch...

12.05.2025



więcej aktualności

Znakowanie - pl Reklama skierowana do dzieci 10.08.2015
 
Znakowanie - eu ABC Magazynowania
 
Centrum Polubnego Rozwiązywania Sporów Dot. Żywności Sektorowa Rada ds. Kompetencji

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij