Dzień Gumy do Żucia: mała przekąska z wielką historiąGuma do żucia towarzyszy ludziom od wieków, ewoluując pod względem formy
i funkcji. Już 7 tysięcy lat temu mieszkańcy północnej Europy sięgali po brzozową żywicę, by odświeżyć oddech. Ponad 130 lat temu w Stanach Zjednoczonych popularność zdobyły pierwsze miętowe gumy w formie listków. Dziś guma do żucia to nie tylko sposób na orzeźwienie, lecz także globalny fenomen oraz nieodłączny element popkultury. Nic więc dziwnego, że produkt doczekał się swojego święta, które przypada 30 września.Produkcja
gumy rozpoczęła się w 1892 roku, kiedy William Wrigley Jr., młody
przedsiębiorca z Chicago, chciał za jej pomocą zachęcić pośredników do… zakupu
proszku do pieczenia. Pierwsze gumy do żucia sprzedawał pod marką Juicy Fruit®,
ale to dodatek mięty pieprzowej w gumach Wrigley's Spearmint® sprawił, że coraz
więcej ludzi zaczęło po nie sięgać. Wkrótce Wrigley odkrył, że sprzedaż gumy do
żucia jest łatwiejsza i bardziej opłacalna niż sprzedaż proszku do pieczenia i w
1903 roku rozpoczął jej masową produkcję.
Zaledwie
pięć lat później roczna wartość sprzedaży wyniosła ponad milion dolarów. W 1914
roku z entuzjazmem przyjęto markę Doublemint®, opisywaną jako produkt „o
podwójnej mocy miętowego smaku”.
W 1925
roku, gdy William Wrigley przekazał stery swojemu synowi Philipowi, firma
posiadała już fabryki w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii. W tym okresie stała się jednym z największych
reklamodawców w Stanach Zjednoczonych, wykorzystując rosnącą popularność radia.
Popularność wśród żołnierzy i
kosmonautów
Podczas
II wojny światowej, z powodu racjonowania surowców, firma Wrigley postanowiła
wycofać swoje produkty z rynku i całą produkcję przeznaczyć na potrzeby
żołnierzy.
W swoich racjach żywnościowych otrzymywali oni po dwa kawałki gumy, które szybko
zdobyły ich uznanie dzięki orzeźwiającym właściwościom.
W 1944
na amerykańskim rynku powstała marka Orbit®, a po wojnie gumy do żucia zyskały
popularność na całym świecie.
W 1965
roku guma do żucia trafiła na pokład amerykańskiego statku kosmicznego Gemini 4,
a obecnie stanowi element suchej racji żywnościowej astronautów na Międzynarodowej
Stacji Kosmicznej (ISS), gdzie pomaga w walce z problemami stomatologicznymi
wynikającymi ze zmniejszonego wydzielania śliny w warunkach nieważkości.
Od
muzyki poprzez film
Z
biegiem lat żucie gumy stało się symbolem luzu i wolności, a moda na nią utrwaliła
się,
o czym świadczą nie tylko rosnące wyniki sprzedaży, ale też obecność w kulturze
masowej. Elle Fitzgerald już w 1939 roku wykonała piosenkę „Chew chew chew”,
która zyskała liczne aranżacje. Od lat 50. XX wieku z gumą pojawiał
się słynny amant filmowy James Dean czy Frank Lloyd Wright – jeden z
najważniejszych projektantów ubiegłego stulecia. Z żuciem gumy byli kojarzeni także
John Lennon czy Andy Warhol.
Guma stała się też popularnym
motywem wykorzystywanym w literaturze i kinomatografii. Violet Beauregarde –
postać z książek i filmów „Charlie i Fabryka Czekolady” była znana ze swojej
obsesji na punkcie gumy. Sceny żucia gumy przez Cher (Alicia Silverstone)
w „Słodkich zmartwieniach” czy bohaterkę teledysku do Beauty School Dropout z
musicalu „Grease” przeszły do historii popkultury. Motyw żucia gumy obecny jest
w też sesjach zdjęciowych z udziałem gwiazd takich jak Britney Spears, Beyonce,
Shakira, Billie Eilish czy Harry Styles.
Od orzeźwienia do wparcia
chwili dla siebie
Gdy
William Wrigley Jr. wprowadzał gumę na rynek, nie przypuszczał, że stanie się
ona sprzymierzeńcem w profilaktyce próchnicy. Obecnie Światowa Federacja
Dentystyczna (FDI) oraz 20 krajowych towarzystw stomatologicznych, w tym
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne i Polskie Towarzystwo Stomatologii
Dziecięcej, uznają korzyści płynące ze stosowania bezcukrowej gumy dla zdrowia
jamy ustnej, która zwiększa wydzielanie śliny, pomagając usunąć resztki
jedzenia oraz utrzymując odpowiednie pH w jamie ustnej.
Dziś
marka Orbit® pokazuje, że bezcukrowa guma może być nie tylko orzeźwiającą
przekąską, lecz także towarzyszem chwili dla siebie czy codziennych aktywności.
Szczególnie dobrze widać to wśród nastolatków, którzy sięgają po gumę nawet
trzykrotnie częściej niż trzydziestolatkowie.Młodzi lubią żuć gumę podczas nauki, a także
podczas takich czynności jak granie w gry, słuchanie muzyki, rozmowy
telefoniczne czy pisanie SMS-ów. To dowód na to, że mimo
długiej historii, guma wciąż nie traci na popularności.
O firmie Mars,
Incorporated
Mars Incorporated to
prywatna firma rodzinna z ponad stuletnią tradycją, która produkuje znane i
lubiane przez konsumentów produkty: wyroby czekoladowe (m.in. MARS®,
M&M’S®, SNICKERS®, TWIX®), gumy do żucia i miętusy (ORBIT®, WINTERFRESH®,
AIRWAVES®) oraz jedzenie dla zwierząt (PEDIGREE®, CHAPPI®, ROYAL CANIN®,
SHEBA®, WHISKAS®, PERFECT FIT®). Obecnie w 80 krajach na całym świecie Mars,
Inc. zatrudnia ponad 150 000 pełnych entuzjazmu Współpracowników, których łączy
i którym przyświeca Pięć Zasad. Każda z nich – Jakość, Odpowiedzialność,
Wzajemność, Wydajność i Wolność – inspiruje w codziennej pracy. Wszystkich
Współpracowników łączy również przekonanie, że świat, jakiego pragniemy jutro,
zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj.
Więcej informacji o firmie Mars na stronie www.mars.com