Snickers® – legendarny baton, która podbija świat od 95 latTrudno wyobrazić sobie świat bez czekoladowych przysmaków. 7 lipca - Światowy Dzień Czekolady - to idealna okazja, aby poznać historię jednej z najbardziej kultowych słodkich przekąsek wszech czasów – batona Snickers®. Stworzony przez firmę Mars w 1930 roku, od dekad zachwyca połączeniem nugatu, karmelu, orzeszków ziemnych i mlecznej czekolady. Dziś według magazynu Time, to najchętniej wybierana słodka przekąska na świecie.Trudno wyobrazić sobie świat bez
czekoladowych przysmaków. 7 lipca - Światowy Dzień Czekolady - to idealna okazja,
aby poznać historię jednej z najbardziej kultowych słodkich przekąsek wszech
czasów – batona Snickers®. Stworzony przez firmę
Mars w 1930 roku, od dekad zachwyca połączeniem nugatu, karmelu, orzeszków
ziemnych i mlecznej czekolady. Dziś według magazynu Time, to najchętniej
wybierana słodka przekąska na świecie[1].
Nazwa z sentymentem
Baton Snickers®
zawdzięcza swoją nazwę... koniowi. Ukochany wierzchowiec rodziny Mars zmarł tuż
przed premierą produktu, a jego imieniem postanowiono uczcić nowy wyrób[2].
Co ciekawe, przez wiele lat w Wielkiej
Brytanii baton sprzedawany był pod nazwą Marathon, aby uniknąć
niepożądanych skojarzeń ze słowem „knickers” (ang. majtki). Marka powróciła do
pierwotnej nazwy dopiero w 1990 roku, a w 2024 Marathon pojawił się
ponownie, tym razem w limitowanej edycji retro, budząc nostalgię wśród
brytyjskich konsumentów[3].
Od ręcznej produkcji do globalnego giganta
Początkowo batony Snickers® były wytwarzane ręcznie – nugat wylewano na tace,
dodawano warstwę karmelu i orzeszki, a następnie krojono i zanurzano pojedynczo
w roztopionej czekoladzie[4].
W 1939 roku jego skład obejmował m.in. mleko słodowe, olej kokosowy i białka
jaj. Wraz z upływem czasu wdrażano coraz bardziej zaawansowane metody
produkcji, co pozwoliło sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na rynku.
Wzrost popularności batonów Snickers® szedł w parze z rozwojem reklamy. W latach 70-tych
rozpoznawalność marki była na tyle duża, że w 1975 roku nazwą Snickers
ochrzczono niewielką galaktykę odkrytą w pobliżu Drogi Mlecznej[5].
Wspieranie sportu i rozrywki na całym
świecie
Marka Snickers® od lat aktywnie angażuje
się w świat sportu, wspierając najważniejsze wydarzenia na arenie
międzynarodowej. Już w 1984 roku była oficjalnym sponsorem podczas Igrzysk
Olimpijskich w Los Angeles. Snickers® wspierał również wiodące imprezy
piłkarskie oraz lekkoatletyczne. Patronował m.in. letnim Igrzyskom Olimpijskim
w Seulu (1988), Barcelonie (1992) i Pekinie (2008) oraz odbywającym się również
w stolicy Chin Zimowym Igrzyskom Olimpijskim 2022)[6]. Marka była także wieloletnim sponsorem
samochodu z numerem 18 startującego w serii NASCAR – najpopularniejszych
wyścigach w Stanach Zjednoczonych.
Smaki, które trafiają w gusta świata
Snickers®
od lat zaskakuje różnorodnością smaków – od klasycznego, przez warianty
z masłem orzechowym, kawą, pistacjami, białą i gorzką czekoladą, aż po
popularną wersję lodową. Marka nie boi się eksperymentów, podobnie jak jej
fani. W Szkocji dużym powodzeniem cieszy się Snickers®
w wersji... smażonej. Badania pokazują, że ponad 20% tradycyjnych barów typu
Fish & Chips oferuje go właśnie w takiej formie[7].
Silną stroną marki są także oryginalne
kampanie reklamowe. Jedną z najbardziej kultowych była ta z 2010 - „You’re not
you when you’re hungry” („Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny”) zapoczątkowana
reklamą z udziałem Betty White wyemitowaną podczas Super Bowl. Brytyjską wersją
tej kampanii była reklama z Rowanem Atkinsonem, który jako nieporadny mistrz
kung-fu pojawił się w scenerii starożytnych Chin. Hasło szybko zdobyło globalną
rozpoznawalność i na trwałe wpisało się w popkulturę, wzmacniając wizerunek batona
jako przekąski idealnej na nagły głód[8].
Made in Poland: 3,2 mln batonów dziennie
W Janaszówku koło Sochaczewa znajduje się
jedna z kluczowych europejskich fabryk produkujących czekoladowe przysmaki z
portfolio Mars. Zakład w tym roku świętował będzie już 30-lecie swojej
działalności. Dziennie powstaje tam nawet 3,2 mln batonów Snickers®, które trafiają na ponad 50 rynków w Europie, ale
też na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Czekoladowa polewa zawdzięcza swój
niepowtarzalny smak unikatowej recepturze i odpowiednio dobranej zawartości
kakao. Od 2023 roku wszystkie europejskie zakłady Mars Wrigley, w tym ten w
Janaszówku, wykorzystują wyłącznie kakao pochodzące ze zrównoważonych źródeł[9].
95 lat czekoladowej historii
Dziś Snickers®
to nie tylko popularny baton – to element popkultury, obecny w filmach,
serialach i codziennym życiu milionów ludzi. Po 95 latach od premiery wciąż
symbolizuje energię, przyjemność i smak, który zna cały świat.
O firmie Mars, Incorporated
Mars to prywatna firma rodzinna z ponad
stuletnią tradycją, która produkuje znane
i
lubiane przez naszych konsumentów produkty: wyroby czekoladowe (m.in.
M&M’S®, SNICKERS®, TWIX® i BOUNTY®,), gumy do żucia i miętusy (ORBIT®,
AIRWAVES®) oraz jedzenie dla zwierząt (PEDIGREE®, CHAPPI®, ROYAL CANIN®,
SHEBA®, WHISKAS®, PERFECT FIT®). Obecnie w 80 krajach na całym świecie Mars,
Inc. zatrudnia ponad 140 000 pełnych entuzjazmu Współpracowników, których łączy
i którym przyświeca Pięć Zasad. Każda z nich – Jakość, Odpowiedzialność,
Wzajemność, Wydajność i Wolność – inspiruje w codziennej pracy. Wszystkich
Współpracowników łączy również przekonanie, że świat, jakiego pragniemy jutro,
zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj.
Więcej informacji o Mars publikujemy na
stronie ww.mars.pl