Kontrolne działania na rynku owoców i warzywIJHARS już po raz kolejny rozpoczyna sezon kontroli jakości świeżych owoców i warzyw oraz ziemniaków. Sprawdzone zostaną produkty krajowe oraz importowane towary. Zweryfikowane zostaną także komunikaty dotyczące pochodzenia kupowanych owoców i warzyw.Z początkiem sezonu na świeże
owoce i warzywa Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
(IJHARS) uruchomiła intensywne kontrole na terenie całego kraju.
O działaniach prowadzonych
przez służby IJHARS opowiedzieli podczas zorganizowanego w dniu 23 kwietnia br.
briefingu prasowego w Broniszach k. Warszawy dr Przemysław Rzodkiewicz, Główny
Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i Ewa Piszczek,
Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Briefing odbył się ze specjalnym udziałem Stefana Krajewskiego, Sekretarza
Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ministrom towarzyszył Prezes
Zarządu Spółki „Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A.” w
Broniszach, Krzysztof Karpa – gospodarz miejsca, w którym odbyło się spotkanie
z dziennikarzami.
Jak w świetle kontroli IJHARS
wyglądał sezon owocowo-warzywny w 2024 r.?
W ubiegłym roku IJHARS
kontrolowała świeże owoce i warzywa podczas kontroli planowych oraz podejmowała
działania doraźne, reagując na bieżące krytyczne sytuacje jakie pojawiały się
na rynku. W 2024 roku inspektorzy IJHARS odwiedzili łącznie 660 podmiotów
- sklepy, hurtownie, centra dystrybucyjne, giełdy hurtowe, itp.
W 309 podmiotach, tj.
blisko połowie skontrolowanych jakość i znakowanie owoców, warzyw oraz
ziemniaków nie spełniało wymagań określonych w przepisach.
W zakresie wymagań
jakościowych oraz znakowania łącznie skontrolowano – 3 119 partii,
o masie 2 524 t. Kontrole IJHARS obejmują przede wszystkim
weryfikację zgodności świeżych owoców i warzyw z wymaganiami określonymi w
normach handlowych UE, które odnoszą się na przykład do dojrzałości,
klasyfikacji, wielkości i prezentacji.
W poprzedni sezonie łącznie
zakwestionowano w zakresie:
- wymagań jakościowych – 51 partii o masie
1,6 t,
- znakowania – 645 partii o masie 169,5 t,
- faktur i dokumentów towarzyszących – 156
partii o masie 213,5 t.
Kontrole planowe świeżych
owoców, warzyw i ziemniaków:
W przypadku znakowania
świeżych owoców i warzyw najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to:
- całkowity brak oznakowania,
- brak kraju pochodzenia lub podanie
niewłaściwej informacji o kraju pochodzenia,
- brak informacji o odmianie,
- brak informacji o klasie jakości w
przypadku produktów objętych szczegółowymi normami handlowymi,
- podanie na opakowaniach klasy jakości dla
produktów objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, dla której nie
obowiązuje klasyfikacja.
W przypadku znakowania
ziemniaków najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to:
- brak nazwy środka spożywczego,
- brak nazwy lub firmy i adresu podmiotu,
pod nazwą którego dany środek jest wprowadzony do obrotu,
- brak informacji o kraju pochodzenia lub
wizerunku flagi kraju pochodzenia lub brak obydwu wymaganych informacji,
- całkowity brak oznakowania,
- podanie niepełnej nazwy produktu (np.
„ziemniaki”, bez określenia „ziemniaki wczesne”),
- brak masy netto na opakowaniu.
Podczas kontroli wymagań
jakościowych określonych w normach handlowych UE inspektorzy IJHARS
wykryli niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku pomidorów, ogórków,
borówki amerykańskiej, malin, pomarańczy, fasolki szparagowej, sałaty lodowej,
sałaty masłowej, papryki, bakłażana, buraków czerwonych, kapusty czerwonej,
cebuli czerwonej, jabłek, mango, pietruszki, śliwek, szpinaku. Stwierdzane wady
jakościowe dotyczą najczęściej utraty jędrności i świeżości, objawy
zepsucia, zapleśnienia, gnicia.
W przypadku zimniaków
inspektorzy stwierdzili niespełnienie wymagań minimalnych przez obecność
zazieleniałych bulw oraz objawów zepsucia i gnicia.
Weryfikując faktury i
dokumenty towarzyszące inspektorzy IJHARS zidentyfikowali przypadki podania
niepełnych lub błędnych informacji o produkcie, np.: brak kraju pochodzenia,
brak informacji o klasie jakości, brak nazwy odmiany, podanie klasy jakości dla
produktów objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, dla której nie
obowiązuje klasyfikacja, błędna informacja o kraju pochodzenia (sprzeczna z
etykietą).
Działania doraźne IJHARS
W sezonie letnim od maja do
września IJHARS podejmowała działania pod hasłem „Brygady
Tygrysa” nakierowane na wykrywanie zafałszowań kraju pochodzenia owoców,
warzyw i ziemniaków oraz niespełnienia wymagań jakościowych.
Stwierdzane podczas tych
kontroli nieprawidłowości były tożsame z wynikami kontroli planowych.
W okresie wakacyjnym 2024
r. w związku z podejrzeniem o zafałszowanie kraju pochodzenia (sygnały
przekazywane od przedstawicieli sektora) IJHARS prowadziła
kontrole ogórków i pomidorów importowanych z Rosji i Białorusi u
największych importerów tych produktów oraz w podmiotach na początkowych
etapach obrotu (hurtownie, centra dystrybucyjne, giełdy hurtowe, itp.).
Podejrzenie nieprawidłowości
zostało potwierdzone w 42% spośród skontrolowanych podmiotów. Pod kątem
prawidłowości znakowania oraz wymagań jakościowych zakwestionowano wówczas 65
partii świeżych ogórków i pomidorów o masie 111 t.
Dokumenty handlowe oraz
faktury sprawdzono w przypadku 107 partii ogórków o masie 1 433,8
t. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 35 partii świeżych ogórków i
pomidorów.
W przypadku znakowania
najczęściej stwierdzane nieprawidłowości dotyczyły:
- całkowitego braku oznakowania opakowań,
- braku informacji o kraju pochodzenia,
- podania klasy jakości dla produktów
objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, dla której nie obowiązuje
klasyfikacja,
- braku cech identyfikacyjnych
pakującego/wysyłającego,
- podanie niewłaściwej informacji o kraju
pochodzenia, tj. na wywieszce podano Polska natomiast w dokumentach
towarzyszących Rosja.
Wymagania jakościowe
określone w normach handlowych UE zakwestionowano w przypadku 2 partii ogórków
pochodzących z Rosji, z uwagi na liczne pęknięcia produktu na powierzchni,
przejrzałość oraz brak jędrności.
W toku kontroli stwierdzono
nieprawidłowości w zakresie informacji zawartych na fakturach i w innych
dokumentach towarzyszących. Nieprawidłowości dotyczyły podania niepełnych lub
błędnych informacji o produkcie.
Stwierdzone nieprawidłowości:
- zakupiony towar (z Rosji) w fakturach
sprzedaży posiadał podwójne wskazanie kraju pochodzenia RU/BY,
- brak informacji o kraju pochodzenia w
dokumentach towarzyszących WZ,
- zakupiony towar (z Rosji) w fakturach
sprzedaży posiadał wskazany kraj pochodzenia Polska,
- zakupiony towar (z Białorusi) nie posiadał
dokumentów towarzyszących, w których wskazano jego kraj pochodzenia
(partiom towarzyszył jedynie paragon),
- brak informacji o kraju pochodzenia na
fakturze zakupu,
- brak dokumentów sprzedaży.