Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Nowy podatek dla sektora żywnościowego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuuje prace nad jak najszybszym wprowadzeniem w życie ustawy o funduszach promocji artykułów rolno – spożywczych. Planowane jest utworzenie pięciu funduszy promocji: mleka; mięsa wieprzowego, wołowego i owczego, przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego, ryb. Koszt funkcjonowania funduszy w pełni mają pokryć przedsiębiorcy, płacąc co kwartał specjalny, nowy podatek. PFPŻ jest stanowczo przeciwna projektowi ustawy.

Głównymi celami działania funduszy będą działania informujące o jakości oraz cechach i zaletach produktów rolnych, działania mające na celu promocję spożycia produktów rolnych i ich przetworów, udział w wystawach i targach, badania rynkowe dotyczące spożycia produktów rolnych, badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości produktów rolnych oraz ich przetworów, a także wzrost ich spożycia, szkolenia producentów oraz przetwórców produktów rolnych, finansowanie działalności krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami produktów rolnych.
Fundusze mają zostać w pełni sfinansowane przez przedsiębiorców, którzy w ramach swojej działalności skupują ww. surowce rolne. Przykładowe planowane stawki podatku wynoszą:
- dla przedsiębiorców skupujących mleko - 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka;
- dla przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju świń –  0,003 zł od skupionego przez nich kilograma żywca wieprzowego,
- Dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przemiału zbóż  – 1 zł od 1000 zł wartości sprzedanej mąki;
- dla przedsiębiorców wytwarzających owoce i warzywa – 1 zł od 1000 zł wartości sprzedanych towarów według cen sprzedaży,
- dla przedsiębiorców skupujących owoce i warzywa w celu ich dalszego przetworzenia lub odsprzedaży – 1 zł od 1000 zł wartości skupionych towarów według cen zakupu
- dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie uboju drobiu – 0,003 zł od skupionego przez nich kilograma żywego drobiu;
Według szacunków MRiRW suma wyegzekwowanych od przedsiębiorców środków nie powinna być mniejsza niż 20 milionów złotych. Wymienione powyżej opłaty będą obowiązkowe. Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność objętą zapisami ustawy, będzie zobowiązany do składania kwartalnej deklaracji do Agencji Rynku Rolnego, w której wykaże wysokość podatku oraz zapłaty podatku na rzecz funduszu do 25 dnia miesiąca następnego po zakończeniu kwartału. Do egzekucji należności wynikających z zapisów ustawy będą miały zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Polska Federacja Producentów Żywności w stanowisku z dnia  28 września 2006   skierowanym do Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyraziła swój stanowczy sprzeciw w tej sprawie i wnioskowała przerwanie prac nad ustawą. Uważamy, że wsparcie i promocja sektora nie może odbywać się w drodze nakładania kolejnych podatków i obciążeń na przemysł żywnościowy w Polsce. Nowy podatek i wynikające z niego dolegliwości natury administracyjnej w żaden sposób nie przyczyni się do polepszenia rentowności przedsiębiorstw. Konwersja prywatnych pieniędzy przedsiębiorców w państwowe fundusze, zarządzane przez wyznaczane przez ministerstwo komitety, nie daje gwarancji ich efektywnego wykorzystania i osiągnięcia realnych korzyści w postaci wzrostu konsumpcji i eksportu produktów rolnych. Konwersja taka jest natomiast jednym z najdroższych sposobów zarządzania pieniędzmi publicznymi, gdyż znaczącą część funduszy pochłoną koszty administracyjne wynikające chociażby z konieczności wdrożenia kontroli systemu.
PFPŻ w pełni uznaje potrzebę wsparcia działań proeksportowych oraz promocji produktów żywnościowych wytwarzanych w Polsce zarówno na terenie Unii Europejskiej jak i państw trzecich. Stoimy jednak na stanowisku, że wsparcie to powinno opierać się w głównej mierze na ułatwieniach zarówno administracyjnych jaki finansowych dla przedsiębiorstw i organizacji przedsiębiorców, które chcą aktywnie działać w tym zakresie. Jest sprawdzoną zasadą, że sektor prywatny ma zdolność do efektywnej zarówno pod względem finansowym jak i administracyjnym, konwersji środków finansowych w taki sposób, aby spełnić specyficzne wymagania poszczególnych branż, a nawet grup produktów.
W miejsce przedłożonego projektu ustawy proponujemy stworzenie wieloletniej strategii promocji sektora żywnościowego, w tym również eksportu. Strategii, która w sposób kompleksowy i co niezwykle ważne, ponad resortowy, wyznaczy główne kierunki zmian w polskim prawie i administracji, tak aby  zlikwidować istniejące bariery dla rozwoju sektora żywnościowego i umożliwić przedsiębiorstwom działającym w Polsce  utrzymanie konkurencyjności zarówno na wewnętrznym rynku unijnym jak i rynkach krajów trzecich.

Do pobrania

Projekt ustawy

Stanowisko PFPŻ


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Dodaj komentarz

Komentarze

Twój podpis:
Twój komentarz:
Wpisz kod z obrazka:
 

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij