| 
            
	          
				
					| AKTUALNOŚCI | 
				 
	          
		        
Coca-Cola w Polsce kończy 40 lat360 mln Euro zainwestowanych w Polsce, ponad 2700 pracowników, 3 zakłady produkcyjne, ponad 120 tysięcy punktów sprzedaży - to bilans 40-letniej działalności firm systemu Coca-Cola w Polsce. Przedstawiamy historię tego popularnego napoju w naszym kraju..  
  Pierwszy raz Coca-Cola w 
Polsce gościła na stoisku amerykańskim podczas Międzynarodowych Targów 
Poznańskich w 1957 roku. Natomiast rozpoczęcie produkcji Coca-Coli w 
Polsce przypada na okres sprawowania rządów przez Edwarda Gierka. To dzięki
 podpisaniu umowy o współpracy z The Coca-Cola Company, 19 lipca 1972 
r., w Warszawskich Zakładach Piwowarskich ruszyła pierwsza linia 
rozlewnicza Coca-Coli  z dostarczonego do Polski koncentratu. 
Pierwsze 7 mln szklanych opakowań sprowadzono aż z Hiszpanii. Gdy 
karmelowy napój zadebiutował w sklepach - w pierwszym dniu sprzedaży w 
warszawskim Supersamie i Sezamie, w ciągu jednej godziny klienci kupili aż 5760 butelek Coca-Coli.
 W latach 70-tych, w szczytowym momencie produkcja roczna tego napoju, w
 porównaniu z obecną ilością,  osiągnęła zaledwie 176 hektolitrów. Jak 
donosiło Życie Warszawy z 1976 r., cena 1 litrowej butelki Coca-Coli wynosiła 19 zł, zaś kaucja 8 zł. 
  
Wraz z upływem lat wizerunek Coca-Coli zmieniał się. W latach 50-tych i 
60-tych - niedostępna jeszcze w Polsce Coca-Cola - w oficjalnej 
propagandzie polskich władz pozostaje symbolem zgniłego kapitalizmu. Nie
 braknie kwiecistych określeń w stylu charakterystycznym dla 
socjalistycznej nowomowy tego okresu - 
Coca-Colę nazywano "konsumpcyjnym symbolem wrogiego systemu", "imperializmem w płynie" albo "stonką ziemniaczaną w płynie".
 W tamtym okresie do Polski trafiają z Zachodu nieliczne puszki 
Coca-Cola. Wtedy dla wielu Polaków picie tego kultowego napoju i symbolu
 Zachodu było swoistą manifestacją pozycji społecznej i przywiązania do 
wolności. Coca-Cola  pełniła także rolę ambasadora popkultury, pojawia 
się np. w piosence Haliny Frąckowiak:
  Wiele lat później "Bądź gotowy dziś do drogi, drogi, którą dobrze znam, 
bądź gotowy, poprowadzę cię tam.  
Weź podróżny, stary worek i butelki coli dwie,  
jutro lub we wtorek wezmę ci"
 
   o Coca-Coli śpiewają Kasia Kowalska, Franek Kimono, Róże Europy, lub zespół disco-polo Torino.
 Wraz z normalizacją sytuacji społeczno-gospodarczej, Coca-Cola z ikony 
wolności  i zachodniego stylu życia stała się obecnie łatwo dostępnym, 
pitym przez miliony napojem. 
  
Podczas 40-letniej historii Coca-Coli w Polsce 
autorami
 haseł reklamowych byli najwięksi mistrzowie języka polskiego. Melchior 
Wańkowicz, autor sloganu "Cukier krzepi", do konkursu na hasło reklamowe
 Coca-Coli w 1982 r. zgłosił "Yes, Coca-Cola". Hasło Wańkowicza 
przegrało z  ponadczasowym sloganem Agnieszki Osieckiej - "Coca-Cola. To
 jest to!". W 2005 nowe hasło stworzył językoznawca prof. Jerzy Bralczyk
 - "Coca-Cola. Co za radość".
						 
Wraz z przemianami polityczno-gospodarczymi zaczęły się nowe czasy dla firmy Coca-Cola.
 W 1991 r. powstało pierwsze biuro w Pałacu Kultury i Nauki, 
zatrudniające wówczas 15 osób. Cóż za paradoks - ikona kapitalizmu 
znalazła siedzibę w darze Stalina dla narodu polskiego, symbolu systemu 
komunistycznego. Latem 1992 roku do sklepów w Szczecinie trafiła 
pierwsza lodówka Coca-Coli. Natomiast pierwszy automat do sprzedaży 
napojów firmy został zainstalowany w Lublinie w 1997 r.  Pierwsza 
kampania z okazji Bożego Narodzenia, która dla wielu konsumentów 
rozpoczyna okres świąteczny, pojawiła się w 1996 roku.
  
Od początku lat 90-tych Coca-Cola nieustannie poszerza swoją 
ofertę o kolejne produkty
 m.in.: Sprite i Fantę (1992r.), Coca-Colę light i tonik Kinley 
(1993r.), Cherry Coke (1996r.), Powerade (2001r.), Nestea (2003r.), 
naturalną wodę mineralną Kroplę Beskidu i napój energetyzujący Burn 
(2004r.), Multivitę z ujęcia Kropla Minerałów (2009r.), soki, nektary i 
napoje Cappy (2008).   Dużym wydarzeniem było wprowadzenie na polski 
rynek w 2008 roku Coca-Coli Zero - reklamowanej jako napój dla mężczyzn,
 którzy cenią sobie życie wolne nie tylko od kalorii, ale i od 
kompromisów. Obecnie firma Coca-Cola ma w swoim portfolio napoje ze 
wszystkich kategorii, aby zaspokajać różnorodne potrzeby napojowe 
konsumentów. Również te związane z coraz silniejszym trendem health 
& wellness i chęcią ograniczania liczby przyjmowanych kalorii. Tutaj
 Coca-Cola ma wiele do zaoferowania - oprócz znanych już marek, takich 
jak: Coca-Cola light lub Coca-Cola Zero, które nie zawierają cukru, 
również w innych katergoriach wprowadzane są warianty o ograniczonej lub
 zerowej kaloryczności. Tylko w 2012 r. oferta firm Coca-Cola została 
wzbogacona o trzy nowe napoje: Powerade Zero i Nestea Light, które nie 
zawierają cukru oraz innowacyjną Nestea z ograniczoną o 30% ilością 
cukru, z uwagi na zawartość słodzika naturalnego pochodzenia 
pozyskiwanego z liści stewii. 
  
Juz od lat Coca-Cola utrzymuje pozycję największego gracza na rynku 
napojów bezalkoholowych w Polsce. W 2011 roku udział Coca-Coli w rynku 
wyniósł 12,9% pod względem wielkości sprzedaży  i 22,4% pod względem 
wartości sprzedaży.
                   
 
  (Źródło: media2.pl).
  
 
 pełna lista aktualności 
    	 | 
    	 
    	 
    	 | 
    	 
    	 
    	 | 
    	 
    	 
     |