Raport Grant Thornton pt. "Analiza rentowności producentów słodyczy 
funkcjonujących na rynku polskim w oparciu o dane finansowe za lata 
2008-2012 r." pokazuje, że polski rynek producentów
słodyczy jest w ostatnich latach jedną z najbardziej dynamicznie 
rozwijających się branż polskiej gospodarki. Produkcja na tym rynku w 
ciągu kilku ostatnich lat rosła, w zależności od
grupy produktowej, w tempie od kilku do kilkunastu procent w ujęciu 
rocznym. Według autorów raportu w najbliższych latach rynek ten będzie 
dalej rósł, jednak w wolniejszym już tempie.
Jak mówi Małgorzata Samborska, dyrektor Zespołu Doradztwa dla Branży 
Artykuły Spożywcze i Napoje w Gtant Thornton, głównym czynnikiem 
napędzającym wzrost produkcji polskich producentów
słodyczy jest dynamiczny wzrost sprzedaży na rynkach eksportowych, 
który w 2013 r. oscylował na poziomie kilkunastu procent w porównaniu z 
rokiem poprzednim. - Należy przy tym mieć na
uwadze, iż spory potencjał nadal drzemie w rynku lokalnym. Poziomu 
konsumpcji na rynku polskim jest bowiem wciąż kilkukrotnie niższy w 
porównaniu z rynkami zachodnioeuropejskimi. Dochodzenie
do poziomu europejskiego będzie zatem sprzyjało utrzymywaniu trendu 
wzrostowego sprzedaży - uważa ekspertka.
Rynek słodyczy w Polsce charakteryzuje się wciąż znacznym 
rozdrobnieniem. Obecnie funkcjonuje na nim kilkaset podmiotów, przy czym
dominująca pozycja należy do przedsiębiorstw z kapitałem
zagranicznym. Jednocześnie autorzy raportu podkreślają, że sektor 
podlega intensywnym procesom konsolidacyjnym, którym sprzyja rosnące 
zainteresowanie rynkiem ze strony zagranicznych
inwestorów oraz wzrost cen surowców wykorzystywanych przez producentów
słodyczy w procesach produkcyjnych (w szczególności cukru i kakao). 
Eksperci zauważają, że rosnąca presja na ceny
sprawia, iż część mniejszych producentów, w celu zachowania 
konkurencyjności, poddaje się procesom konsolidacji, inni zaś szukają 
atrakcyjnych nisz na rynku.
Na tle siedmiu największych producentów słodyczy, uwzględnionych w 
badaniu Grant Thornton, wyróżnia się spółka Colian sp. z o.o., która 
jako jedyna w tym gronie posiada większościowy
polski kapitał. Obecnie do przedsiębiorstwa należą m.in. takie marki 
jak: Grześki, Goplana, Familijne, Jeżyki, Jutrzenka, Akuku!, Hellena, 
Appetita i Siesta. W badanym okresie przychody ze
sprzedaży tej firmy utrzymywały się na poziomie ok. 500 mln PLN.
Według raportu Grant Thornton cechą charakterystyczną analizowanego 
sektora jest też pogłębiająca się segmentacja. Znaczący wzrost 
odnotowują marki handlowe, pod którymi sprzedawane są
słodycze w sklepach wielkopowierzchniowych. Na taką sytuację wpływ ma 
coraz większe znaczenie kanału nowoczesnego (tj. sprzedaż poprzez sieć 
sklepów wielkopowierzchniowych) w procesie
dystrybucji słodyczy.
Zdaniem Rafała Śmigórskiego, partnera w Grant Thornton, struktura 
kanałów dystrybucji słodyczy na rynku polskim podlega systematycznym 
zmianom. - O ile jeszcze kilka lat temu głównym
kanałem dystrybucji słodyczy był kanał tradycyjny, tak obecnie 
dominującą rolę pełni kanał nowoczesny, obejmujący dyskonty oraz sieci 
sklepów średnio- i wielkopowierzchniowych. Szacuje
się, że w kolejnych latach udział w rynku kanału nowoczesnego będzie 
nadal wzrastał, głównie za sprawą dynamicznego rozwoju sieci dyskontów -
tłumaczy.
Jak dodaje Marcin Żmuda, specjalista w Grant Thornton, głównymi 
barierami wzrostu polskiego rynku producentów słodyczy są: wysoki poziom
oraz fluktuacja cen surowców, jak również rosnąca
presja cenowa ze strony sieci handlowych. - Ograniczona liczba 
dostawców surowców oraz systematyczny wzrost znaczenia sieci handlowych 
ma negatywne przełożenie na rentowność producentów
słodyczy. Powyższe okoliczności sprawiają, iż strategicznym celem 
wielu producentów jest obecnie nawiązanie współpracy z nowymi dostawcami
surowców, jak również dywersyfikacja kanałów
dystrybucji - komentuje Żmuda.
Analiza porównawcza poziomu rentowności zawarta w raporcie Grant 
Thornton opiera się na kryteriach dotyczących: skali działalności, 
udziału wartości niematerialnych i prawnych w sumie
bilansowej, a także pochodzenia kapitału zagranicznego.
Dane zaprezentowane w raporcie nie pozostawiają wątpliwości, że 
większe przedsiębiorstwa uzyskują wyższą rentowność. Mediana ich 
rentowności kształtuje się na poziomie ok. 2-3 krotnie
większym od rentowności podmiotów funkcjonujących w sektorze MŚP. 
Wynika to z faktu, że większe przedsiębiorstwa mają możliwość osiągania 
korzyści skali i efektów synergii, które
umożliwiają redukcję poziomu ponoszonych kosztów.
Tegoroczny raport Analiza rentowności producentów słodyczy 
funkcjonujących na rynku polskim w oparciu o dane finansowe za lata 
2008-2012 r. przygotowany przez Grant Thornton dowodzi także, że
najwyższą rentowność osiągają przedsiębiorstwa z kapitałem 
zagranicznym, natomiast najniższą z kapitałem polskim.
Nie da się jednak zauważyć znaczącego wpływu posiadanych wartości 
niematerialnych i prawnych na poziom rentowności producentów słodyczy. 
Według autorów raportu, brak wyraźnej tendencji
może wynikać z faktu, iż w większości przypadków wartości 
niematerialne i prawne są wytwarzane, a nie nabywane przez spółki, w 
efekcie czego nie są prezentowane w bilansie.
(Źródło: www.portalspozywczy.pl).