Polacy zdecydowali - sernik królem wielkanocnego stołu 2025Już od kilku lat, tuż przed świętami, w sondażu zainicjowanym przez markę KASIA Polacy wybierają swoje ulubione wielkanocne ciasto. W tym roku, już drugi raz z rzędu, zwycięzcą jest sernik! W rankingu ulubionych wielkanocnych ciast 2025 tuż za sernikiem plasuje się babka, a podium zamyka mazurek. Z kolei makowiec zajmuje czwartą pozycję. Co ważne, ponad 1/3 Polaków na Wielkanoc poda ciasta jedynie pieczone samodzielnie. Jak bardzo kochamy świąteczne wypieki, świadczy fakt, że prawie 37% badanych deklaruje, że na wielkanocnym stole pojawią się aż 3 ciasta! Ponadto pieczenie wypieków na święta przestało być domeną wyłącznie kobiet – prawie 60% ankietowanych mężczyzn zadeklarowało, że również przygotowuje wielkanocne słodkości.
Ciasta to nieodłączny element
świątecznego menu, pojawiający się aż u 97,8% Polaków. Świadczy to o naszym uwielbieniu
wielkanocnych wypieków. Liczba ciast, które pojawią się na stołach, tylko to
potwierdza – 52% respondentów przyznaje, że poda co najmniej trzy różne
wypieki. 77% ankietowanych twierdzi, że w tym roku liczba ciast na świątecznym
stole będzie porównywalna do ubiegłorocznej. Warto zaznaczyć, że większość z
nich zostanie przygotowanych w domach – aż 35% badanych poda ciasta tylko
upieczone samodzielnie. W porównaniu do badania z ubiegłego roku ten odsetek
nieco spadł. Ponad 33% osób łączy pieczenie ciast z ich kupowaniem, natomiast
blisko 25% Polek i Polaków decyduje się wyłącznie na wypieki ze sklepów i
cukierni.

Podlaskie piecze na potęgę
Ogromnie interesującym aspektem
badania marki KASIA jest ranking województw, którzy bierze pod uwagę odsetek
mieszkańców piekących ciasta na Wielkanoc. Najwięcej osób, które deklarują
przygotowywanie z tej okazji wyłącznie domowych wypieków, mieszka w
województwach podlaskim (46%), podkarpackim (45%) oraz opolskim (44%). Dzięki
temu te regiony zdetronizowały województwa małopolskie, lubuskie i
warmińsko-mazurskie, które w ubiegłym roku prowadziły w tej kategorii. Najmniej
piekących samodzielnie na święta w tym roku, tak samo jak i w zeszłym, mieszka
w województwie mazowieckim – 25,5%. Ten odsetek jest niski również w lubelskim
(28,3%) i małopolskim (29,3%).
Na tegorocznych świątecznych
stołach pojawią się również ciasta wegańskie. Z przeprowadzonego badania
wynika, że, podobnie jak w ubiegłym roku, około 15% respondentów zdecyduje się
na wypieki wyłącznie z produktów roślinnych. Najwięcej takich deklaracji
złożyli przedstawiciele najmłodszej grupy wiekowej – 18-29 lat, gdzie aż 19,6%
osób planuje podanie wegańskich ciast. Biorąc pod uwagę ogół badanych, w ponad
15% polskich domów pojawi się przynajmniej jedno ciasto bez składników odzwierzęcych,
takich jak masło, jajka czy mleko.
Polacy pieką z KASIĄ tradycyjnie
od lat
Z badania przeprowadzonego na
zlecenie marki KASIA wynika, że głównymi źródłami kulinarnych inspiracji dla
Polaków piekących (oraz piekących i kupujących) ciasta na Wielkanoc są przede
wszystkim znajomi i rodzina (62%) oraz kulinarne portale internetowe (59%). To
pozwala wnioskować, że konsumenci stawiają na sprawdzone receptury, by podać na
świąteczny stół wypieki, które na pewno się udadzą. Kluczowym elementem tych przepisów
są składniki najwyższej jakości. W tym przypadku niezwodna okazuje się kostka
do pieczenia KASIA, produkowana w Polsce przez firmę Flora Food Group. To numer
1 wśród produktów do pieczenia w Polsce1.
Z sondażu wynika, że 68% Polaków
używa kostki do pieczenia KASIA. Aż 90% z nich korzysta z niej do
przygotowywania słodkich wypieków, a jedna trzecia używa jej do smażenia
potraw. Ponadto 25% ankietowanych wykorzystuje KASIĘ do pieczenia potraw na
słono i tyle samo używa jej do przygotowywania kremów do ciast. „Cieszymy się,
że Polacy są tak lojalni wobec naszej polskiej królowej pieczenia. Prawie
połowa badanych używających kostki KASIA sięga po nią od ponad 10 lat, a 30% od
ponad 5 lat. To świadczy o jej niezachwianej pozycji na polskim rynku” – mówi Marcin
Tarka odpowiedzialny za sprzedaż we Flora Food Poland.
KASIA idealnie nadaje się do
wypieku wielkanocnych ciast – zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych, w tym
wegańskich. Produkt jest dostępny w wersji klasycznej, bez laktozy oraz o smaku
maślanym. Nie zawiera konserwantów ani tłuszczów trans, a dodatkowo jest
wzbogacona witaminami A i D. KASIA produkowana jest w Polsce.
1) Centrum
Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie marki KASIA, Sondaż dotyczący
wielkanocnych zwyczajów kulinarnych, marzec 2024 roku, N=1000.
pełna lista aktualności
|