Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > Stanowiska > Legislacja żywnościowa > PRAWO KRAJOWE > Stanowisko PFPŻ w sprawie planowanego obowiązku rejestracji urządzeń dystrybucyjnych

2009
2008
2007
2006
2005
Stanowisko PFPŻ w sprawie planowanego obowiązku rejestracji urządzeń dystrybucyjnych
Proponujemy uzupełnienie projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia o następujące zapisy:

Artykuł 63 ust. 2 (nowy)
Rejestracja urządzeń wymienionych w art. 62 ust. 2 pkt. 2 następuje jednorazowo dla wszystkich urządzeń znajdujących się w posiadaniu podmiotu działającego na rynku spożywczym, po złożeniu wniosku o wpis do rejestru zakładów zawierającego wykaz urządzeń do państwowego powiatowego inspektora sanitarnego właściwego ze względu na miejsce określone jako siedziba podmiotu.

Artykuł 63 ust. 3
Podmiot zobowiązany jest do aktualizacji wykazu, o którym mowa w art. 63 ust. 2 raz w roku.

Uzasadnienie
Obecnie szacuje się, że liczba urządzeń dystrybucyjnych wynosi ok. 25 tysięcy i stale rośnie. Przedsiębiorcy mają pod pełną kontrolą liczbę i umiejscowienie wszystkich urządzeń. Niemniej są one stale przemieszczane, ze względu na poszukiwanie najatrakcyjniejszych lokalizacji. Dlatego proces ciągłego powiadamiania o tych zmianach jest nieuzasadniony, szczególnie biorąc pod uwagę 30-dniowe wyprzedzenie dotyczące złożenia wniosku rejestracyjnego lub jego aktualizacji (art. 63 ust. 1 projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia). Nieuzasadnione obciążenie biurokratyczne powstanie zarówno po stronie przedsiębiorcy, jak i organów urzędowej kontroli, a koszty poniosą finalni konsumenci. Zgodnie z art. 31 rozporządzenia 882/2004 w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt właściwe organy opracowują i uaktualniają wykaz podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo paszowe lub żywnościowe, które zostały wpisane do rejestru (podpunkt b) oraz utrzymują uaktualnione wykazy zatwierdzonych zakładów i udostępniają je innym Państwom Członkowskim oraz opinii publicznej (podpunkt f). Zmiany dotyczące tysięcy maszyn w kilkuset powiatach spowodują konieczność codziennej, nieuzasadnionej aktualizacji wykazu, co naszym zdaniem nie spowoduje polepszenia warunków bezpieczeństwa żywności.

Maszyny są umieszczane w miejscach publicznych, eksponowanych i łatwo dostępnych dla inspektorów. Mogą oni zażądać od przedsiębiorcy zarówno danych dotyczących konkretnego urządzenia, jak i bieżącej listy wszystkich urządzeń na danym terenie. Daje to naszym zdaniem możliwość efektywnego nadzoru, który powinien być adekwatny do potencjalnego zagrożenia.

Artykuł 73 (nowy)
Podmiot działający na rynku spożywczym wprowadzający żywność do obrotu w urządzeniach wymienionych w art. 62 ust. 2 pkt. 2 zobowiązany jest do oznakowania tych urządzeń w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację podmiotu oraz natychmiastowy kontakt.

Uzasadnienie
W celu umożliwienia właściwego nadzoru przez organy urzędowej kontroli żywności nad przestrzeganiem przepisów prawa żywnościowego przedsiębiorcy proponują dodatkowe oznakowanie maszyn w sposób umożliwiający szybkie dotarcie do ich właściciela.

Jednocześnie podtrzymujemy nasze stanowisko dotyczące bezpieczeństwa żywności wprowadzanej do obrotu w maszynach dystrybucyjnych

Zgodnie z zał. II rozdziału III rozporządzenia 852/2004 w sprawie higieny środków spożywczych, urządzenia dystrybucyjne są sytuowane, projektowane i konstruowane oraz utrzymywane w czystości i dobrym stanie i kondycji technicznej, aby uniknąć ryzyka zanieczyszczenia, w szczególności przez zwierzęta i szkodniki. Umieszczane w nich produkty są szczelnie zapakowane i przechowywane w kontrolowanych warunkach, łatwiejszych do utrzymania i często lepszych, niż w tradycyjnych punktach sprzedaży detalicznej. Warunki zewnętrzne, takie jak temperatura, wilgotność czy światło wynikające z lokalizacji urządzenia nie mają istotnego wpływu na warunki przechowywania środków spożywczych (bezpieczeństwo żywności).

Wszystkie środki spożywcze umieszczane w maszynach dystrybucyjnych muszą być produkowane zgodnie z przepisami prawa żywnościowego i podlegają zarówno kontroli wewnętrznej, jak i urzędowej kontroli żywności.

Urządzenia dystrybucyjne objęte są wewnętrzną kontrolą w przedsiębiorstwach, w tym zasadami HACCP, m.in. w zakresie kontroli warunków przechowywania, rotacji produktów, przeszkolenia personelu oraz konserwacji maszyn. Są wykonane z materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Dzięki temu ryzyko zanieczyszczenia zostało ograniczone do minimum.

Maszyny dystrybucyjne umożliwiają prawidłowe stosowanie zasad identyfikowalności oraz dają możliwość sprawnego wycofania żywności z obrotu.

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij