Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Etykiety na żywności mają ułatwić konsumentom wybór produktów. Nowe wymagania wejdą w życie w grudniu br.
Ile soli jest w produkcie, czy zawiera on substancje alergenne, skąd pochodzi - takie informacje będą musiały znaleźć się na etykiecie produktu. Nowe wymagania wejdą w życie w grudniu br. - informuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Branże spożywcze od kilku miesięcy przygotowują się do wprowadzenia nowych, bardziej czytelnych etykiet ułatwiających konsumentowi świadomy wybór produktów. Dotychczas w UE obowiązują różne przepisy dotyczące znakowania żywności. Często etykiety są mało czytelne i nie zwierają wszystkich niezbędnych informacji o produkcie. Nie ma też obowiązku informowania o kraju jego pochodzenia. Tymczasem konsumenci stają się bardziej świadomi i chcą wiedzieć nie tylko z czego składa się wyrób spożywczy, ale także - jaka jest jego wartość odżywcza.


Komisja Europejska, chcąc uprościć i ujednolicić przepisy dotyczące znakowania żywności w całej UE, zaproponowała nowe zasady, które ściśle regulują wygląd etykiet, a także ich zawartość merytoryczną. Unijne rozporządzenie zostało uchwalone w październiku 2011 r., a wejdzie w życie 13 grudnia tego roku. KE dała więc dużo czasu producentom żywności na przygotowanie nowego wzoru etykiety - zauważyła rzeczniczka Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Izabela Zdrojewska.


Etykiety mają być przede wszystkim bardziej czytelne i muszą zawierać więcej informacji. Przy tym muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia. Nie mogą wprowadzać w błąd kupującego co do cech, działania lub właściwości środka spożywczego - zaznaczyła Zdrojewska. Dodała, że wymóg ten ma zastosowanie również do reklamy oraz prezentacji środków spożywczych, sposobu ustawienia oraz otoczenia, w jakim są pokazywane.


Zmiana etykiet ma ułatwić konsumentom odnalezienie potrzebnych informacji o produkcie żywnościowym podczas zakupów. Dlatego została określona minimalna wysokość czcionki, jaką mają mieć napisy - litery muszą mieć co najmniej 1,2 mm. Ponadto informacje na temat żywności muszą być dobrze widoczne i nieusuwalne.


Jeżeli wyrób będzie zawierał substancje mogące wywołać alergie lub reakcje nietolerancji pokarmowej, konieczne będzie specjalnie oznakowanie na etykiecie.


Obowiązkowe będzie umieszczanie informacji o kraju pochodzenia żywności. Obecnie ten obowiązek dotyczy wołowiny i produktów z wołowiny, ryb, oliwy z oliwek, miodu, owoców i warzyw. Nowe prawo rozciąga go na wieprzowinę, mięso z owiec, kóz oraz drobiu. Informację o kraju lub miejscu pochodzenia będzie trzeba podać również w przypadku, gdy brak jego wskazania mógłby wprowadzać konsumenta w błąd, w szczególności, gdy informacje towarzyszące środkowi spożywczemu lub sama etykieta mogłyby sugerować, że dany produkt pochodzi z innego miejsca.

 Branże spożywcze od kilku miesięcy przygotowują się do wprowadzenia nowych, bardziej czytelnych etykiet ułatwiających konsumentowi świadomy wybór produktów. Dotychczas w UE obowiązują różne przepisy dotyczące znakowania żywności. Często etykiety są mało czytelne i nie zwierają wszystkich niezbędnych informacji o produkcie. Nie ma też obowiązku informowania o kraju jego pochodzenia. Tymczasem konsumenci stają się bardziej świadomi i chcą wiedzieć nie tylko z czego składa się wyrób spożywczy, ale także - jaka jest jego wartość odżywcza.


Komisja Europejska, chcąc uprościć i ujednolicić przepisy dotyczące znakowania żywności w całej UE, zaproponowała nowe zasady, które ściśle regulują wygląd etykiet, a także ich zawartość merytoryczną. Unijne rozporządzenie zostało uchwalone w październiku 2011 r., a wejdzie w życie 13 grudnia tego roku. KE dała więc dużo czasu producentom żywności na przygotowanie nowego wzoru etykiety - zauważyła rzeczniczka Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Izabela Zdrojewska.


Etykiety mają być przede wszystkim bardziej czytelne i muszą zawierać więcej informacji. Przy tym muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia. Nie mogą wprowadzać w błąd kupującego co do cech, działania lub właściwości środka spożywczego - zaznaczyła Zdrojewska. Dodała, że wymóg ten ma zastosowanie również do reklamy oraz prezentacji środków spożywczych, sposobu ustawienia oraz otoczenia, w jakim są pokazywane.

Zmiana etykiet ma ułatwić konsumentom odnalezienie potrzebnych informacji o produkcie żywnościowym podczas zakupów. Dlatego została określona minimalna wysokość czcionki, jaką mają mieć napisy - litery muszą mieć co najmniej 1,2 mm. Ponadto informacje na temat żywności muszą być dobrze widoczne i nieusuwalne.


Jeżeli wyrób będzie zawierał substancje mogące wywołać alergie lub reakcje nietolerancji pokarmowej, konieczne będzie specjalnie oznakowanie na etykiecie.


Obowiązkowe będzie umieszczanie informacji o kraju pochodzenia żywności. Obecnie ten obowiązek dotyczy wołowiny i produktów z wołowiny, ryb, oliwy z oliwek, miodu, owoców i warzyw. Nowe prawo rozciąga go na wieprzowinę, mięso z owiec, kóz oraz drobiu. Informację o kraju lub miejscu pochodzenia będzie trzeba podać również w przypadku, gdy brak jego wskazania mógłby wprowadzać konsumenta w błąd, w szczególności, gdy informacje towarzyszące środkowi spożywczemu lub sama etykieta mogłyby sugerować, że dany produkt pochodzi z innego miejsca.


(Źródło: PAP). 


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij