PFPŻ ZP w mediach: O podatku cukrowymPFPŻ ZP konsekwentnie sprzeciwia się wprowadzeniu podatków sektorowych, w tym podatku cukrowego. Uważamy, że podatek ten ma charakter dyskryminacyjny i jest to rozwiązanie nieefektywne, które nie przyczynia się do osiągnięcia celu, jakim jest poprawa jakości diety polskiego społeczeństwa i redukcja spożycia cukru.Doświadczenia
innych krajów również wskazują na nieefektywność tego typu rozwiązań. Co
więcej, podatek cukrowy w Polsce jest drastycznie wysoki w porównaniu do
siły nabywczej polskiego konsumenta. Dla
porównania, w Polsce opłata wynosi 0,50 zł/0,119€* za litr napoju przy średnim
miesięcznym wynagrodzeniu netto 1 704€**, podczas gdy np. w Belgii jest to
0,119 €/l przy wynagrodzeniu o 42% wyższym niż w Polsce - 2 430€, a we Francji
0,035-0,26€/l przy wynagrodzeniu o 32% wyższym - 2 244€. Dodatkowo, w
wielu europejskich krajach takie opodatkowanie nie zostało wprowadzone, m.in.
ze względu na uznanie braku jego skuteczności.
Federacja uważa również za nieuzasadnione
objęcie podatkiem substancji słodzących oraz kofeiny i tauryny, mimo że celem
ustawodawcy było przeciwdziałanie cukrzycy i otyłości.
PFPŻ ZP popiera także zniesienie
dodatkowej opłaty cukrowej, która jest niekonstytucyjnym obciążeniem. Obecnie
przedsiębiorcy muszą uiścić dodatkową opłatę cukrową, wynoszącą 50 proc. opłaty
podstawowej, nawet przy minimalnym przekroczeniu terminu czy np. przy
dokonywaniu przez przedsiębiorców korekty opłaty od środków spożywczych. Organ
podatkowy nie może jej miarkować, ani od niej odstąpić, choć sądy
administracyjne coraz częściej orzekają, że przepisy o dodatkowej opłacie
naruszają Konstytucję. Ministerstwo Finansów przyznało już w odpowiedzi na
pismo PFPŻ ZP, iż z uwagi na dotkliwość opłaty dodatkowej, określonej w art.
12i ustawy o zdrowiu publicznym, zasadne pozostaje wprowadzenie miarkowania.
Niestety do chwili obecnej przepisy nie uległy zmianie, mimo kolejnych wyroków
podważających zasadność wymierzania opłaty dodatkowej. Naszym zdaniem zasadne
pozostaje uchylenie art. 12i ustawy o zdrowiu publicznym, a sankcją za brak
terminowej wpłaty opłaty od środków spożywczych powinny być wyłącznie odsetki
za zwłokę od zaległości podatkowych. Przepisy o dodatkowej opłacie cukrowej
należy uznać za niekonstytucyjne, bowiem praktycznym efektem ich wprowadzenia
jest karanie podatników za składanie korekt zobowiązań w opłacie cukrowej.
Obowiązująca obecnie konstrukcja opłaty dodatkowej zrównuje sytuacje podmiotów
unikających jakichkolwiek podatków w opłat z sytuacja podmiotu, który pomylił
się i sam bezzwłocznie naprawił swój błąd. Narusza również zasadę
proporcjonalności i samo obliczania podatków (tu opłat).
Podkreślamy,
że firmy napojowe wciąż pracują nad zwiększaniem udziału produktów o zerowej
i obniżonej kaloryczności, aby zaoferować konsumentom wybór. Obecnie
portfolio produktów typu „low i zero sugar” stanowi już ponad 30% kategorii
napojów gazowanych, co pokazuje, że konsumenci chętnie korzystają z nowej
oferty produktów.
*Wg
kursu NBP z dn. 30.01.2025 r.
**Dane
Eurostat za 2023 r.
pełna lista aktualności
|