„Polityka Promocji Gospodarczej Polski” opracowana przez MRiT,
to dokument określający założenia rozwoju udziału polskiej gospodarki na
światowych rynkach. Zaplanowane do 2030 r. działania będą skupiać się
na:
- zwiększeniu umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw (w tym
zwiększenia liczby eksporterów i inwestorów zagranicznych, w
szczególności małych i średnich przedsiębiorstw – MŚP)
- zwiększeniu udziału krajów pozaunijnych w polskim eksporcie i
inwestycjach, przy dalszym umacnianiu relacji gospodarczych z krajami
Unii Europejskiej
- konsekwentnym przesuwaniu się Polski na wyższe poziomy w globalnych
łańcuchach wartości dodanej, w tym w szczególnie innowacyjnych branżach i
na kluczowych etapach wytwarzania
- zwiększeniu udziału wyrobów wysoko przetworzonych i wyrobów wysokiej techniki w polskim eksporcie
- wzroście liczby i wartości inwestycji zagranicznych realizowanych przez polskie firmy
Główne założenia
Dokument zakłada poprawę koordynacji i spójności działań promujących
polską gospodarkę za granicą poprzez powołanie międzyresortowego zespołu
przy Ministrze Rozwoju i Technologii. Zespół będzie ustalał priorytety
eksportowe i inwestycyjne, koordynował działania między szczeblami
centralnym i regionalnym, zapewniał konsultacje z przedsiębiorcami oraz
koordynował opracowywanie instrumentów wsparcia przedsiębiorców.
Przyjęta przez Radę Ministrów polityka wskazuje rynki perspektywiczne
z punktu widzenia rozwoju polskiego eksportu. Zakłada ona także
konieczność planowania lub modyfikowania instrumentów wspierających
rozwój i promocję eksportu, w odpowiedzi na zmieniające się warunki na
rynkach zagranicznych. Ważną rolę w tym zakresie będzie mieć
optymalizacja rozmieszczenia Zagranicznych Biur Handlowych.
Istotnym elementem będzie promocja Marki Polskiej Gospodarki oraz 15
kluczowych sektorów.
Planowane jest usprawnienie systemu informacji eksportowej, w tym
modernizacja portalu www.trade.gov.pl oraz stworzenie „ścieżki rozwoju
eksportera”, zapewniającej kompleksową obsługę przedsiębiorców na
różnych etapach internacjonalizacji.
Zatwierdzona przez rząd „Polityka Promocji Gospodarczej Polski”
podkreśla również znaczenie synergii handlu i nauki poprzez współpracę
instytutów badawczych i instytucji wsparcia eksportu.
Źródło: MRiT