Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Konsolidacja nieunikniona
Potrzeba konsolidacji branży spożywczej to temat podnoszony od kilku lat. Dzieje się niewiele, ale motorem procesu mogą być fundusze private equity.

Przemysł spożywczy jest jednym z najważniejszych dla polskiej gospodarki. Chociaż rośnie z roku na rok, ma jednak problemy. Wydawało się, że jednym z głównych są rosyjskie sankcje, ale mimo przeszkód polskie firmy w 2014 r. wyeksportowały żywność za 21,3 mld euro, to o 1 mld więcej niż w 2013 r. Dobre wyniki nie zamykają jednak tematu konsolidacji, który co jakiś czas pojawia się w branżowych dyskusjach.


- Rynek spożywczy jest bardzo rozdrobniony i chociaż cała branża rośnie, to panuje w niej duża konkurencja cenowa. W rezultacie wiele firm funkcjonuje, sprzedając swoje produkty z niewielką marżą, co jednocześnie ogranicza ich długoterminowy rozwój. Walkę cenową wykorzystują sieci handlowe, które mają łatwy dostęp do dużej liczby dostawców i łatwo mogą forsować dodatkowe obniżki - mówi Piotr Grauer z KPMG. 

 

Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, zwraca uwagę, że właścicielom małych firm spożywczych często brakuje wsparcia i informacji, jak tworzyć grupy przedsiębiorstw produkujące pod wspólną marką w jednolitym systemie jakości, co pozwala uzyskać konieczny dla efektywności ekonomicznej efekt skali. - Konsolidacje mogłyby pomóc nie tylko w tworzeniu silnych marek, ale też w ekspansjach zagranicznych. Aby prowadzić handel na zglobalizowanym rynku, trzeba albo konkurować ceną, albo jakością powiązaną z marką. Małe i średnie firmy pojedynczo często nie są w stanie realizować takich przedsięwzięć - uważa Andrzej Gantner. 

 

- Realizując fuzje i przejęcia na różnych rynkach, nie widzę, aby takie projekty były szczególnie obwarowane regulacjami i trudniejsze niż w innych sektorach. Trudno ocenić, kiedy rynek zacznie się konsolidować, ale prędzej czy później duża część firm będzie do tego zmuszona. Branża cały czas się zmienia, jeszcze niedawno rynek soków i napojów dynamicznie się rozwijał, a teraz jest na nim coraz trudniej. Wynika to również ze zmiany gustu konsumentów. Moim zdaniem, jeśli spółki spożywcze nie zaczną się konsolidować, to po prostu niektóre nie wytrzymają konkurencji i mogą mieć duże problemy z rentownością - twierdzi Robert Niczyporuk z kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka.

 

(Więcej w: Puls Biznesu /Przemysł spożywczy) 

Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij