Trzonem samoregulacji Nadawców są Kryteria Żywnościowe
reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12 opracowane przez PFPŻ ZP na podstawie White Paper EU Pledge. To właśnie kryteria żywieniowe stanowią wytyczne ustalające
podział produktów żywnościowych na kategorie z uwzględnieniem zawartości poszczególnych składników odżywczych oraz energii.
Kryteria
żywieniowe opracowane zostały w celu doprecyzowania kryteriów, według
których produkty żywnościowe będą mogły być reklamowane do dzieci do lat
12. Pozwoli to zarówno reklamodawcom, jak i nadawcom, na łatwą ocenę
produktów pod kątem spełniania przez nie wymogów samoregulacji.
Kryteria żywieniowe oparte są na zestawie „składników odżywczych wymagających ograniczenia” (sód, kwasy tłuszczowe nasycone oraz cukry ogółem) oraz „składników, których obecność należy promować”
(składników odżywczych i kategorii żywności). System uwzględniający oba
kryteria umożliwia promowanie innowacyjności, zmian receptur i
konkurencji w celu doprowadzenia do zmiany ukierunkowanej na
reklamowanie produktów "zdrowszej opcji".
Co ważne - w przyjętych
kryteriach żywieniowych „składniki, których obecność należy promować”
nie stanowią przeciwwagi dla „składników odżywczych wymagających
ograniczenia”: aby móc reklamować dany produkt do dzieci poniżej
dwunastego roku życia, produkt musi zawierać wymaganą ilość „składników,
których obecność należy promować”, a także niższe od progowych wartości
„składników odżywczych wymagających ograniczenia” oraz posiadać wartość
energetyczną niższą od wartości maksymalnej ustalonej dla każdej z
kategorii.
W ramach opracowanych wytycznych, wyodrębniono
kategorie produktów żywnościowych, dla których nie przewidziano żadnych
kryteriów pozwalających na reklamę do dzieci poniżej 12 roku życia. Dotyczy to następujących kategorii produktów żywnościowych:
1. cukier i produkty na bazie cukru, obejmujące: - czekoladę i wyroby czekoladowe, - dżem lub marmoladę, - nieczekoladowe słodycze i inne produkty cukrowe, 2. napoje bezalkoholowe; 3. chipsy ziemniaczane i przekąski na bazie ziemniaków, w tym produkty z ciasta.
Odzwierciedla
to istniejące dobrowolne zobowiązania przemysłu żywnościowego
prowadzących działalność w ww. branżach i stanowi potwierdzenie, że tego
typu produkty nie będą reklamowane do dzieci poniżej 12 roku życia.
Zaproponowane kryteria żywieniowe uzyskały akceptację Instytutu Żywności i Żywienia
– wiodącej w Polsce instytucji naukowo-badawczej, w której zakres
kompetencji obejmuje między innymi zagadnienia dotyczące żywność,
żywienie i ich wpływu na zdrowie. Zostały również zatwierdzone przez Ministerstwo Zdrowia. Do pobrania - stanowisko Instytutu Żywności i Żywienia w sprawie Kryteriów Żywieniowych
Depozytariuszem Kryteriów jest PFPŻ
ZP.
|