Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > Samoregulacja reklamy żywności skierowanej do dzieci > Kryteria żywieniowe

O samoregulacji
Definicje
Kryteria żywieniowe
Kryteria żywieniowe dla poszczególnych grup produktów żywnościowych
Do pobrania
Kryteria żywieniowe

Trzonem samoregulacji Nadawców są Kryteria Żywieniowe reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12 opracowane przez PFPŻ ZP na podstawie White Paper EU Pledge. To właśnie kryteria żywieniowe stanowią wytyczne ustalające podział produktów żywnościowych na kategorie z uwzględnieniem zawartości poszczególnych składników odżywczych oraz energii.

Kryteria żywieniowe opracowane zostały w celu doprecyzowania kryteriów, według których produkty żywnościowe będą mogły być reklamowane do dzieci do lat 12. Pozwoli to zarówno reklamodawcom, jak i nadawcom, na łatwą ocenę produktów pod kątem spełniania przez nie wymogów samoregulacji. Depozytariuszem Kryteriów jest PFPŻ ZP.

Kryteria żywieniowe oparte są na zestawie „składników odżywczych wymagających ograniczenia” (sód, kwasy tłuszczowe nasycone oraz cukry ogółem) oraz „składników, których obecność należy promować” (składników odżywczych i kategorii żywności). System uwzględniający oba kryteria umożliwia promowanie innowacyjności, zmian receptur i konkurencji w celu doprowadzenia do zmiany ukierunkowanej na reklamowanie produktów "zdrowszej opcji".

Co ważne - w przyjętych kryteriach żywieniowych „składniki, których obecność należy promować” nie stanowią przeciwwagi dla „składników odżywczych wymagających ograniczenia”: aby móc reklamować dany produkt do dzieci poniżej dwunastego roku życia, produkt musi zawierać wymaganą ilość „składników, których obecność należy promować”, a także niższe od progowych wartości „składników odżywczych wymagających ograniczenia” oraz posiadać wartość energetyczną niższą od wartości maksymalnej ustalonej dla każdej z kategorii.

W ramach opracowanych wytycznych, wyodrębniono kategorie produktów żywnościowych, dla których nie przewidziano żadnych kryteriów pozwalających na reklamę do dzieci poniżej 12 roku życia. Dotyczy to następujących kategorii produktów żywnościowych:

1. cukier i produkty na bazie cukru, obejmujące:
 - czekoladę i wyroby czekoladowe,
 - dżem lub marmoladę,
 - nieczekoladowe słodycze i inne produkty cukrowe,

2. napoje bezalkoholowe;
3. chipsy ziemniaczane i przekąski na bazie ziemniaków, w tym produkty z ciasta
.

Odzwierciedla to istniejące dobrowolne zobowiązania przemysłu żywnościowego prowadzących działalność w ww. branżach i stanowi potwierdzenie, że tego typu produkty nie będą reklamowane do dzieci poniżej 12 roku życia.

Pierwotnie przyjęte kryteria w 2015 r. uzyskały akceptację Instytutu Żywności i Żywienia – wiodącej w Polsce instytucji naukowo-badawczej, w której zakres kompetencji obejmuje między innymi zagadnienia dotyczące żywność, żywienie i ich wpływu na zdrowie. Zostały również zatwierdzone przez Ministerstwo Zdrowia. Zdaniem Instytutu Żywności i Żywienia, niezbędne jest podejmowanie działań na rzecz zmniejszenia spożycia tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, izomerów trans kwasów tłuszczowych, cukrów i soli m.in. poprzez ograniczenie reklamy niektórych produktów spożywczych skierowanych do dzieci poniżej 12 roku życia oraz promowanie reformulacji składu żywności.

Jednocześnie Instytut Żywności i Żywienia wyraził opinię, że kryteria żywieniowe ustalone na potrzeby oceny produktów spożywczych w aspekcie możliwości ich reklamowania wśród dzieci poniżej 12 roku życia, jako dobrowolnej inicjatywy producentów żywności, są cenną inicjatywą, która wpisuje się doskonale w nurt działań na rzecz ograniczania nadwagi i otyłości wśród najmłodszej części polskiego społeczeństwa oraz promowanie zasad prawidłowego żywienia.

Do pobrania - stanowisko Instytutu Żywności i Żywienia w sprawie Kryteriów Żywieniowych


Biorąc pod uwagę zmieniające się otoczenie rynkowe, postępy w zakresie zmiany i udoskonalania receptur produktów żywnościowych, w 2023 r. PFPŻ ZP przeprowadziło aktualizację kryteriów żywieniowych, obejmującą m.in. uwzględnienie kategorii produktów, które nie były w nich wcześniej reprezentowane. W wielu kategoriach produktów zmodyfikowano również limity dla zawartości poszczególnych składników, co odzwierciedla nieustannie podejmowane działania firm żywnościowych mające na celu poprawę jakości odżywczej produktów. Ponadto, do kategorii produktów żywnościowych, które bez względu na wartość odżywczą nie będą reklamowane do dzieci poniżej 12 roku życia dodane zostały lody jadalne.

Zaktualizowane Kryteria żywieniowe zostały przekazane do akceptacji przez Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW w Warszawie. Instytut przychylił się do treści tego dokumentu. Na podkreślenie zasługuje fakt, że w opinii Instytutu: […] dokument jest ważnym krokiem w zakresie edukacji żywieniowej dzieci. W opinii SGGW, działania tego rodzaju mają niebagatelny wpływ na kształtowanie korzystnego środowiska żywnościowego w naszym kraju, jak również na kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród najmłodszych konsumentów.

Do pobrania - stanowisko Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW w Warszawie w sprawie nowelizacji Kryteriów żywieniowych

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij