tu jesteś > Żywienie > Tłuszcze > Jakie rodzaje tłuszczów wyróżniamy?
Menu
 


Dodatkowe informacje
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców
ul. Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa

Telefon:  +48 22 830 70 55
Telefon/fax:  +48 22 830 70 56
E-mail:   biuro@pfpz.pl
Jakie rodzaje tłuszczów wyróżniamy?

Wszystkie tłuszcze i oleje są mieszaniną nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Tłuszcze stałe zawierają więcej kwasów tłuszczowych nasyconych i/lub kwasów tłuszczowych typu trans niż oleje. Kwasy tłuszczowe nasycone i kwasy tłuszczowe typu trans wykazują tendencję do podwyższania stężenia we krwi tzw. "złego" cholesterolu (LDL), co z kolei zwiększa ryzyko chorób serca. Aby zmniejszyć to ryzyko, należy między innymi zredukować spożycie produktów zawierających tłuszcze bogate w kwasy tłuszczowe nasycone, kwasy tłuszczowe typu trans i cholesterol, a zastąpić je olejami i produktami z olejów, np. miękką margaryną.
Oleje zawierają więcej kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych, które są korzystne z żywieniowego punktu widzenia.

Oleje to tłuszcze, które zachowują stan ciekły w temperaturze pokojowej, np. oleje roślinne używane w kuchni. Oleje są otrzymywane z wielu różnych roślin oraz z ryb. Najczęściej spożywane oleje w Polsce to:

  • olej rzepakowy,
  • olej słonecznikowy,
  • oliwa z oliwek,
  • olej sojowy.

Jak wspomniano wcześniej trzeba tu wyróżnić olej rzepakowy, gdyż zawiera najmniej niekorzystnych żywieniowo kwasów nasyconych, a najwięcej korzystnych i deficytowych w naszej diecie kwasów z rodziny omega-3. Należy w tym miejscu przypomnieć, że najlepszym źródłem kwasów omega-3 są ryby, szczególnie tłuste ryby morskie, które powinny być spożywane 2-3 razy w tygodniu.

Niektóre oleje są używane głównie jako przyprawa, np. olej z orzecha włoskiego czy olej sezamowy. Wiele produktów posiada naturalną wysoką zawartość olejów, na przykład:

  • orzechy,
  • oliwki,
  • niektóre ryby,
  • awokado.

Większość olejów ma wysoką zawartość tłuszczów jednonienasyconych i wielonienasyconych, a niską - tłuszczów nasyconych. Oleje wytwarzane ze źródeł roślinnych (oleje roślinne i orzechowe) nie zawierają cholesterolu – podobnie zresztą jak wszystkie produkty wytwarzane z surowców roślinnych.

Oleje roślinne są podstawowym surowcem do produkcji margaryn; w przypadku margaryn miękkich (kubkowych) zawartość ich może sięgać nawet 80% całości tłuszczu. Należy więc je traktować jako tłuszcz lokujący się między olejami ciekłymi a tłuszczami stałymi. Trzeba podkreślić, że wiele margaryn kubkowych to produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, nawet do tylko 20%, co należy rekomendować osobom z problemem nadwagi czy otyłości.

Tłuszcze stałe, których spożycie należy ograniczać to:

  1. tłuszcze zwierzęce pozostające w stanie stałym w temperaturze pokojowej, np. masło, smalec, łój wołowy, wszystkie one zawierają cholesterol: smalec najmniej, masło najwięcej;
  2. tłuszcze roślinne np. tłuszcz kokosowy czy z ziaren palmowych, lub tzw. tłuszcze uwodornione (utwardzone) otrzymywane z olejów roślinnych, które mogą zawierać duże ilości izomerów trans.

Najczęściej spotykane tłuszcze stałe obejmują m.in:

  • masło
  • tłuszcz wołowy (łój, sadło)
  • tłuszcz wieprzowy (smalec)
  • margaryna w kostkach (do pieczenia)
  • tłuszcz kokosowy
  • tłuszcz z ziaren palmowych
 

Organizator           Patroni honorowi
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców     Główny Inspektorat Sanitarny     Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych     Agencja Rynku Rolnego     Federacja Konsumentów
powered by WEB interface 2005 - 2019 © PFPŻ, Wszystkie prawa zastrzeżone

Strona sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Funduszu Promocji Owoców i Warzyw

Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij