tu jesteś > Żywienie > Sól i cukier
Menu
 


Dodatkowe informacje
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców
ul. Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa

Telefon:  +48 22 830 70 55
Telefon/fax:  +48 22 830 70 56
E-mail:   biuro@pfpz.pl
Sól i cukier

Sól i cukier to dwa składniki żywności, których na ogół spożywamy za dużo. Skutkiem tego może nastąpić pogorszenie stanu naszego zdrowia. Dlatego wiedza ile powinniśmy spożywać soli i cukru jest niezwykle ważna, szczególnie dla wielu milionów Polaków, którzy cierpią na skutek nadmiaru spożycia tych składników żywności. Należy pamiętać również, że choć najczęściej oba te składniki wymienia się razem (np. w wielu piramidach zdrowia), to ich oddziaływanie jest całkowicie odmienne.

Podstawowym skutkiem spożywania nadmiaru soli jest nadciśnienie tętnicze, które może prowadzić do rozwoju wielu innych chorób, szczególnie chorób układu krążenia, na które umiera blisko połowa Polaków. Szacuje się, że statystycznie spożywamy prawie o połowę soli za dużo! Duża część zjadanej przez nas soli to ta, którą sami dodajemy przygotowując posiłki czy dosypujemy do już gotowych dań w restauracjach czy barach oraz do gotowych dań garmażeryjnych. A więc sól w dużej mierze jest – dosłownie – w naszych rękach. Dlatego przy najbliższej okazji zbadaj swoje ciśnienie i jeśli masz za wysokie ogranicz to dosypywanie. Z drugiej strony należy też pamiętać że sól jest niezbędnym składnikiem diety i nie można ograniczać zbyt radykalnie. Jedna łyżeczka dziennie całkowicie wystarczy.

Z kolei podstawowym skutkiem spożywania nadmiaru cukru jest nadwaga i otyłość oraz próchnica zębów.

Cukry proste są źródłem energii dla naszego organizmu. Spożywane są codziennie i pochodzą z wielu źródeł: na przykład z produktów, do których dodawany jest cukier, takich jak słodycze, napoje, ciastka. Jednak cukry są także obecne w produktach, w których być może się ich Państwo nie spodziewacie -  jako cukry naturalnie występujące w takich artykułach spożywczych, jak owoce, sok owocowy i mleko. Większość z nas chętnie słodzi napoje i potrawy, ponieważ są wtedy smaczniejsze, np. kawa, herbata, ciasta domowe czy kompoty.

Przyjmuje się, że dzienne spożycie cukrów prostych przez zdrową osobą dorosłą nie powinno przekraczać 90 g ogółem.


 

Organizator           Patroni honorowi
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców     Główny Inspektorat Sanitarny     Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych     Agencja Rynku Rolnego     Federacja Konsumentów
powered by WEB interface 2005 - 2021 © PFPŻ, Wszystkie prawa zastrzeżone

Strona sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Funduszu Promocji Owoców i Warzyw

Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij