tu jesteś > Żywienie > Tłuszcze
Menu
 


Dodatkowe informacje
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców
ul. Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa

Telefon:  +48 22 830 70 55
Telefon/fax:  +48 22 830 70 56
E-mail:   biuro@pfpz.pl
Tłuszcze

Tłuszcze są niezbędnym składnikiem pożywienia i muszą być spożywane codziennie. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), przyjęto, że w diecie mieszkańców krajów rozwiniętych tłuszcze powinny stanowić 20 - 30% energii, jaką się spożywa. Należy pamiętać, że około połowa spożywanych tłuszczów to tzw. tłuszcze niewidoczne, które są zawarte w produktach spożywczych, np. serze, słodyczach, majonezie, produktach smażonych. Przy czym nie zawsze wiadomo, jaki tłuszcz jest w takim produkcie. Dlatego szczególnie ważny jest dobór tzw. tłuszczów widocznych, czyli produktów tłuszczowych, których skład jest podany na etykietach.

Z czego wynika konieczność spożywania tłuszczów?

Z czterech zasadniczych powodów:

  1. zawierają tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT);
  2. są nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach;
  3. są niezbędne do prawidłowego wchłaniania tych witamin;
  4. są źródłem energii (1g tłuszczu to 9 kcal).

Oprócz wyżej wymienionych funkcji związanych z wartością odżywczą, tłuszcz pełni również istotną rolę w organizmie m.in. jako zapas energii dla tkanek i narządów, ale także poprzez stabilizację narządów wewnętrznych (tłuszcz około narządowy), ochronę przed utratą ciepła (tłuszcz podskórny), wchodzenie w skład błon komórkowych i wpływanie na ich właściwości (transport substancji przez błony, aktywność enzymów związanych z błonami, funkcjonowanie receptorów błonowych), a także poprzez udział w regulacji procesów wewnątrz komórkowych.

Które tłuszcze są najbardziej wskazane z żywieniowego punktu widzenia?
O wartości żywieniowej tłuszczów decyduje ich skład: przede wszystkim rodzaj kwasów tłuszczowych, a dodatkowo składniki im towarzyszące. Kwasy tłuszczowe można najogólniej podzielić na dwie grupy:

  • niekorzystne żywieniowo kwasy tłuszczowe nasycone oraz izomery trans
  • korzystne żywieniowo kwasy tłuszczowe nienasycone - w szczególności z rodziny omega-3

Składniki towarzyszące również mogą być korzystne żywieniowo np. witaminy, stanole/sterole roślinne, lub niekorzystne np. cholesterol.

Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) kwasów tłuszczowych nasyconych, izomerów trans oraz cholesterolu należy spożywać najmniej jak to możliwe. Należy więc wybierać tłuszcze o najmniejszej ich zawartości, a więc przede wszystkim oleje roślinne, szczególnie olej rzepakowy, który ma najmniej kwasów nasyconych ze wszystkich tłuszczów, a przy tym jest cennm źródłem deficytowych kwasów omega-3.

 

Organizator           Patroni honorowi
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców     Główny Inspektorat Sanitarny     Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych     Agencja Rynku Rolnego     Federacja Konsumentów
powered by WEB interface 2005 - 2021 © PFPŻ, Wszystkie prawa zastrzeżone

Strona sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Funduszu Promocji Owoców i Warzyw

Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij