tu jesteś > Żywienie > Przetwory zbożowe > Dlaczego ważne jest spożywanie...
Menu
 


Dodatkowe informacje
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców
ul. Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa

Telefon:  +48 22 830 70 55
Telefon/fax:  +48 22 830 70 56
E-mail:   biuro@pfpz.pl
Dlaczego ważne jest spożywanie przetworów zbożowych, zwłaszcza pełnoziarnistych?

Spożywanie produktów zbożowych, zwłaszcza pełnoziarnistych, daje nam korzyści zdrowotne. U ludzi spożywających produkty pełnoziarniste w ramach zbilansowanej zdrowej diety niższe jest ryzyko występowania niektórych chorób przewlekłych. Produkty zbożowe dostarczają wielu składników odżywczych mających istotne znaczenie dla zdrowia i funkcjonowania naszego organizmu.

Korzyści zdrowotne:

  • Obniżanie ryzyka choroby wieńcowej serca.
  • Przeciwdziałanie zaparciom.
  • Spożywanie przynajmniej 100 g produktów zbożowych z pełnego przemiału dziennie może pomóc w kontrolowaniu masy ciała.
  • Spożywanie produktów zbożowych wzbogaconych w kwas foliowy przez kobiety w okresie rozrodczym przed zajściem w ciążę i jej trakcie zapobiega wadom rozwojowym cewy nerwowej u płodu.

Składniki odżywcze:

  • Produkty zbożowe są ważnym źródłem wielu składników odżywczych, m.in. błonnika pokarmowego, wielu witamin z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna i kwas foliowy) oraz składników mineralnych (żelazo, magnez i selen).

  • Błonnik pokarmowy z pełnego ziarna zbóż, jako element zbilansowanej zdrowej diety, pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi, może również obniżać ryzyko chorób serca. Błonnik odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu jelit. Przeciwdziała zaparciom i uchyłkowatości jelit. Pokarmy bogate w błonnik zapewniają uczucie sytości przy niższej wartości energetycznej. Dobrym źródłem błonnika pokarmowego są pełnoziarniste produkty zbożowe, natomiast produkty z ziarna oczyszczonego (rafinowanego) zawierają go znacznie mniej.

  • Witaminy z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna i kwas foliowy) ogrywają kluczową rolę w metabolizmie – pomagają organizmowi wykorzystywać energię z białek, tłuszczów i węglowodanów. Mają również podstawowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

  • Kwas foliowy to kolejna witamina z grupy B. Pomaga ona w tworzeniu czerwonych ciałek krwi w organizmie. Kobiety w wieku rozrodczym, które mogą zajść w ciążę, oraz kobiety w pierwszym trymestrze ciąży powinny przyjmować odpowiednią ilość kwasu foliowego – m.in. poprzez spożywanie produktów naturalnie go zawierających, ale również produktów wzbogacanych lub suplementy diety. Kwas foliowy zmniejsza ryzyko powstawania wad cewy nerwowej, rozszczepu kręgosłupa i bezmózgowia w trakcie rozwoju płodowego.
  • Żelazo zawarte w czerwonych ciałkach krwi odpowiedzialne jest za transport tlenu do komórek organizmu. Wiele nastoletnich dziewcząt oraz kobiet w wieku rozrodczym cierpi na niedokrwistość spowodowaną niedoborami żelaza. Powinny one jeść pokarmy o wysokiej zawartości żelaza np. mięso. Żelazo z produktów zwierzęcych jest lepiej przyswajalne niż żelazo z produktów roślinnych. Źródłem żelaza pochodzenia roślinnego są m.in. pełnoziarniste produkty zbożowe. Obecność witaminy C poprawia wchłanianie żelaza, dlatego w celu zwiększenia przyswajalności, warto łączyć w posiłkach produkty mięsne ze świeżymi warzywami i owocami.

  • Produkty zbożowe z pełnego przemiału są źródłem magnezu i selenu. Magnez wykorzystywany jest do budowy kości i wyzwalania energii z mięśni. Selen chroni komórki przed uszkodzeniami ze strony wolnych rodników. Ma również duże znaczenie dla zdrowia układu immunologicznego.
 

Organizator           Patroni honorowi
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców     Główny Inspektorat Sanitarny     Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych     Agencja Rynku Rolnego     Federacja Konsumentów
powered by WEB interface 2005 - 2022 © PFPŻ, Wszystkie prawa zastrzeżone

Strona sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Funduszu Promocji Owoców i Warzyw

Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij