tu jesteś > Żywienie > Woda > Jakiej ilości płynów potrzebujemy...
Menu
 


Dodatkowe informacje
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców
ul. Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa

Telefon:  +48 22 830 70 55
Telefon/fax:  +48 22 830 70 56
E-mail:   biuro@pfpz.pl
Jakiej ilości płynów potrzebujemy codziennie?

Według najnowszych zaleceń Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności osoby dorosłe powinny dostarczać organizmowi około 2 litrów płynów dziennie, a dzieci i młodzież w wieku szkolnym - co najmniej 1,5 litra.

Zwiększona ilość płynów jest konieczna w czasie upałów oraz podczas chorób przebiegających z gorączką, wymiotami lub biegunką. Również przy dużej aktywności fizycznej i poceniu się należy uzupełniać wodę w większej niż zwykle ilości. Wodę można przyjmować w postaci różnych płynów a także wraz z żywnością (w Polsce średnio do 0,7 l/dobę). Produkty zawierające większe ilości wody to głównie owoce* i warzywa, a najpopularniejszą potrawą o dużej zawartości wody jest zupa.

Najbardziej uniwersalną i odpowiednią dla wszystkich grup ludności do spożycia jest woda mineralna i źródlana o niskim bądź średnim stopniu mineralizacji, przy czym woda średnio i wysoko zmineralizowana nie powinna być podawana dzieciom poniżej 1 roku życia.

Skutkiem zbyt małej podaży płynów w organizmie jest odwodnienie, które ma negatywne skutki dla organizmu człowieka. Odwodnienie w granicach 2‐3% masy ciała obniża wydolność psycho-fizyczną; niedobór wody sięgający 5‐8% masy ciała powoduje dalsze zaburzenia wydolności fizycznej i psychicznej, natomiast utrata wody ustrojowej w ilości około 20% prowadzi do śmierci. Dlatego należy uzupełniać każdą utraconą kroplę i to zanim odczujemy pragnienie! Warto też pamiętać, że organizm nie może magazynować większej ilości wody i niedostateczna podaż płynów szybko może doprowadzić do odwodnienia, dlatego też należy pić często, w umiarkowanych ilościach.

W diecie przeciętnego Polaka, podstawowym źródłem wody dla organizmu są napoje, w tym m.in. woda, soki czy herbata, które stanowią ponad 60% dziennego spożycia z ogólnej puli płynów. W dalszej kolejności źródłem wody są warzywa i owoce, które zapewniają ok. 18 % oraz mleko i napoje mleczne pokrywające ok. 10% dziennego spożycia.

Zawartość wody w produktach spożywczych [%]

Produkty
% zawartości wody
napoje, soki, mleko, herbata, kawa87-100
świeże owoce, warzywa liściaste i kapustne75-96
warzywa okopowe – np. marchew, pietruszka, seler65-75
mięso, drób, ryby, jaja, sery40-65
pieczywo, ciasta25-36
suche nasiona roślin strączkowych – np. fasola, groch, soja, soczewica9-15
suche mąki, kasze, makarony9-14

Źródło: Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000

* Należy pamiętać, że napoje słodzone (również te przygotowywane w domu), soki owocowe i owoce, mogą zawierać duże ilości cukru. Z tego względu osoby z nadwagą lub otyłością powinny spożywać je rozważnie. 

 

Organizator           Patroni honorowi
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców     Główny Inspektorat Sanitarny     Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych     Agencja Rynku Rolnego     Federacja Konsumentów
powered by WEB interface 2005 - 2022 © PFPŻ, Wszystkie prawa zastrzeżone

Strona sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Funduszu Promocji Owoców i Warzyw

Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij